FNV Horecabond in actie voor nieuwe CAO Horeca

FNV

Afbeelding
fnv horecabond archief

FNV Horecabond in actie voor nieuwe CAO Horeca De FNV Horecabond gaat deze week in het hele land horecabedrijven bezoeken om werknemers te informeren over de stand van zaken rond de CAO Horeca. Op 5 juli geeft Marchien Koster, voorzitter van FNV Horecabond, om 14 uur op de Dam in Amsterdam het startschot tijdens de protestmanifestatie in Amsterdam. Ook Sugar Lee Hooper treedt op. De FNV Horecabond gaat deze week in het hele land horecabedrijven bezoeken om werknemers te informeren over de stand van zaken rond de CAO Horeca. Op 5 juli geeft Marchien Koster, voorzitter van FNV Horecabond, om 14 uur op de Dam in Amsterdam het startschot tijdens de protestmanifestatie in Amsterdam. Ook Sugar Lee Hooper treedt op.

Tijdens de laatste CAO-onderhandelingen op 29 juni j.l. heeft Koninklijk Horeca Nederland het eindbod van de FNV Horecabond voor een tweejarige CAO Horeca afgewezen. Het eindbod van de bond was erop gericht om de horeca aantrekkelijk te houden voor huidige en nieuwe werknemers gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Naast verhoging van de lonen (4% per 1 juli 2000, 3,75% per 1 juli 2001) bestond het eindbod van FNV Horecabond onder meer uit het instellen van een meldpunt voor naleving CAO, het handhaven van de zondagtoeslag voor alle werknemers, het invoeren van reïntegratie-plannen voor werknemers wanneer ze 13 weken ziek zijn, ontslagbescherming voor vakbondsleden die in bedrijven actief zijn, meer mogelijkheden voor werknemers om hun eigen loopbaan te bepalen en het schrappen van de hulpkrachten uit de CAO. Wel zouden werknemers zonder vakdiploma/certificaten voor de functies afwasser, produktiehulp, zalenzetter (functies in functiegroep 1), medewerker uitgifte, schoonmaker, schoonmaker/afwasser, magazijnmedewerker, bagagist, controleur toegangskaarten (functies in functiegroep 2) respectievelijk maximaal 3 jaar en 2 jaar kunnen worden betaald volgens het wettelijk minimum(jeugd)loon. Zij konden daarbij gebruikmaken van de voorgestelde scholingsmogelijkheden. Daarna zouden zij in de CAO-schalen komen.
Dit eindbod wezen de werkgevers af.

De huidige CAO Horeca loopt tot 1 juli 2000. Zon 280.000 horecawerknemers vallen onder deze CAO. De loonsom bedraagt zon vier miljard gulden.

FNV Horecabond in actie

Dinsdag 4 juli
Regio Groningen s avonds Groningen en Assen-Roden-Leek Regio Den Haag bedrijfsbezoeken s middags
Gouda/Schoonhoven/Bergambacht,