Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Citroen Evasion comfortabeler dankzij 2 liter 16V motor

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Carros

Citroen Evasion: Nu nog comfortabeler dankzij nieuwe 2 liter 16V motor en automatische transmissie m

(06 juli 2000)

Citroën heeft de Evasion voorzien van een nieuwe 2.Oi 16V benzinemotor met 100 kW (138 pk> Deze motor vormt een verbetering ten opzichte van de eerder in de Evasion toegepaste 2.Oi met 123 pk en kan worden gecombineerd met een nieuwe auto-actieve automatische transmissie met sequentiële bediening.

Auto-actieve Transmissie
In de eerste plaats past deze transmissie zich perfect aan de rijstijl en de gebruiksomstandigheden van de Evasion aan; dankzij de auto-actieve programmering wordt voor elke situatie het meest passende programma gekozen.

afhankelijk van de wijze hoe de bestuurder het gaspedaal gebruikt
-zuinig, gemiddeld of sportief- worden drie schakelprogramma's geactiveerd.

afhankelijk van het profiel van de weg - lichte hellingen, steile hellingen en afdalingen - worden drie andere schakelprogramma's geactiveerd. Deze programma's maken voornamelijk gebruik van de lagere versnellingen en hebben voorrang boven de programma's die aan de rijstijl zijn gerelateerd (met als uitzondering het "sport" programma, dat voorrang krijgt boven de programma's voor lichte hellingen en afdalingen).

Met deze transmissie kan de bestuurder bovendien, indien gewenst, vier versnellingen op sequentiële wijze schakelen. Vanuit de positie Drive (D) van het auto-actieve programma heeft de bestuurder op elk moment toegang tot het sequentiële programma (en omgekeerd). Daarvoor hoeft hij de keuzehendel alleen maar zijwaarts te verplaatsen. Het schakelen geschiedt dan via het bewegen van de keuzehendel: naar voren om op te schakelen en naar achteren om terug te schakelen. Deze manier van schakelen is bijzonder simpel, effectief en snel.

Het instrumentenpaneel toont de bestuurder de ingeschakelde versnelling en de gekozen gebruiksfunctie van de transmissie. De sequentiële bediening biedt dan ook dezelfde voordelen als een handgeschakelde versnellingsbak, maar zonder dat de bestuurder de koppeling bedient.

Voor grotere veiligheid en meer comfort neemt de automatische functie in drie specifieke gevallen het heft weer in handen:
-automatisch schakelen naar lagere versnellingen bij toerentallen rond 1 000 t/min om afslaan van de motor te voorkomen.
-automatisch opschakelen naar een hogere versnelling bij het passende motortoerental.

-terugschakelen bij fors accelereren.

2.0 16V motor
De 2.Oi 1 6V motor bewijst zowel in combinatie met de automatische transmissie als met de handgeschakelde versnellingsbak zijn aangename rijgedrag. Met een motorkoppel dat reeds bij de laagste toerentallen beschikbaar is kan zeer soepel en zonder schokken gereden worden. Dankzij deze souplesse hoeft slechts weinig geschakeld te worden, hetgeen prettig is bij het rijden in de stad en op heuvelachtige routes. De 2.Oi 16V levert 90% van zijn maximum koppel (190 Nm bij 4100 t/min) vanaf 2500 t/min en levert zijn maximum vermogen van 138 pk bij 6000 t/min. Dit vermogen, gekoppeld aan een soepel oppakken van de motor, maakt het rijden met de benzinemotorversie van de Evasion bijzonder prettig.
De Evasion levert zowel met automatische transmissie als met handgeschakelde versnellingsbak zeer goede prestaties: de versie met automatische transmissie accelereert van 0 tot 1 00 km/u in 1 4 seconden en haalt een maximum snelheid van 1 83 km/u, terwijl de versie met handgeschakelde versnellingsbak een maximum snelheid van 1 86 km/u laat noteren en een acceleratie van 0 tot 1 00 km/u in minder dan 1 2 seconden.

Het brandstofverbruik van de Evasion met automatische transmissie is zeer matig. Een gemiddeld verbruik van 9,7 liter is zeer laag voor een dergelijke auto.
In de versie met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt het gemiddeld verbruik 9,2 liter, hetgeen een vermindering met circa 1 0% betekent in vergelijking met de voorgaande 2.Oi versie. Dankzij de grote inhoud van de brandstoftank (80 liter) heeft de Evasion een grote actieradius.

De 2.Oi 1 6V motor is het resultaat van de voortdurende inzet van Citroën voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke motoren. De C02 emissie van de versie met automatische transmissie bedraagt 232 g/km C02 en van de uitvoering met handgeschakelde versnellingsbak 221 g/km C02, hetgeen een verlaging van de C02-emissiewaarden van meer dan 12% betekent ten opzichte van de oude 2.Oi.

Beide uitvoeringen van de Evasion zijn uitgerust met het EOBD systeem (European On Board Diagnostic>. EOBD is een motordiagnosesysteem dat gericht is op de bewaking van de uitlaatemissies. Het kan storingen opsporen die ertoe kunnen leiden dat de toegestane emissieniveaus (van koolmonoxide, koolwaterstoffen, stikstofoxiden en roetdeeltjes> worden overschreden. EOBD bewaakt en registreert onder meer de effectiviteit van de katalysator en afwezigheid van verbranding in de cilinders

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie