Cable & Wireless investeert $20 miljoen in GorillaPark

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000
Amsterdam, 5 juli 2000

Cable & Wireless investeert in innovatie

Cable & Wireless investeert 20 miljoen US dollar in GorillaPark, de pan-Europese internet business versneller

Cable & Wireless, het wereldwijde telecomconcern, heeft vandaag bekend gemaakt dat het 20 miljoen US dollar investeert in de pan-europese internet business versneller GorillaPark.

Deze investering weerspiegelt de betrokkenheid van Cable & Wireless bij het leveren van innovatieve internet protocol (IP) en data services aan zakelijke klanten, en versterkt GorillaPark's vooraanstaande positie als Europa's internet business versneller en ideeën generator voor high-tech ondernemers die internetbedrijven willen starten en snel willen doorgroeien tot internationale topondernemingen.

GorillaPark biedt faciliteiten in Londen, Amsterdam, München en San Francisco, en opent binnenkort kantoren in Parijs en Stockholm. Deze vestigingen zijn uitgerust om 20 startende bedrijven per jaar op te zetten en te laten groeien met de intentie om de succesvolle bedrijven binnen twee jaar naar de beurs te brengen. GorillaPark richt zich op business-to-business, IP en ‘wireless' start-ups.

GorillaPark heeft een nauwgezet procesgeoriënteerd acceleratiemodel ontwikkeld dat actieve steun biedt aan de ondernemer in de beginfase, een sterke managementcontrole uitoefent, de business laat groeien en zorgt voor de begeleiding van de hiervan.

In ruil voor een aandeel in het bedrijf voorziet GorillaPark start-ups verder van beginkapitaal en groeifaciliteiten en een infrastructuur. Dit behelst o.a. financiële, juridische en strategische adviezen, productontwikkeling, marketing, IT diensten en personeel. Deze diensten stellen de ondernemer in staat om het idee zover te ontwikkelen dat het gepresenteerd kan worden aan externe investeerders om zo additionele financiering te waarborgen.

GorillaPark begeleidt het bedrijf dan bij de daaropvolgende groeifase voor meer dan twee jaar en het assisteert bij de internationale expansie.

Cable & Wireless' investering in GorillaPark stelt hen in staat om Cable & Wireless producten en diensten te leveren aan de ‘baby gorilla's', zoals de start-ups worden genoemd, en de producten van de ‘baby gorilla's toe te voegen als extra Cable en Wireless service zodat de toegang tot de markt voor de ‘baby gorilla's wordt versneld. Cable & Wireless krijgt ook de gelegenheid om te investeren in de ‘baby gorilla's', of in de daaropvolgende financieringsronden of om de ‘baby gorilla' te verwerven om gaten in de dienstverlening te kunnen opvullen.

De beslissing van Cable & Wireless om te investeren in GorillaPark is het resultaat van een nauwgezet onderzoek van de markt van de business versneller. Het maakt deel uit van een breed opgezet initiatief om innovatie in deze sector aan te moedigen en te ondersteunen. Stephen Pettit, Executive Director Corporate Development bij Cable & Wireless, leidt het initiatief. Hij zal een actieve rol gaan vervullen in GorillaPark, lid worden van de raad van bestuur en lid van het investeringscomité.

Stephen Petitt: “GorillaPark vormt een aanvulling op de strategische plannen van Cable & Wireless. Door onze investering kunnen we een meerwaarde bieden voor onze core business door direct deel te nemen in de dynamische innovatie die plaatsvindt aan de ondernemerskant in deze sector. Wij zijn geen risicokapitaalverschaffers: Wij willen betrokken zijn bij mensen die vaardig zijn in het onderkennen van het belang van vroegtijdige investeringen en die een gedisciplineerde benadering hebben richting innovatie en creativiteit. GorillaPark heeft precies deze kwaliteiten. Het is ook pan-Europees wat in overeenstemming is met onze eigen recente acquisities van internet service providers. Daarnaast is hun focus in eerste instantie ‘business to business' . Wij zijn ervan overtuigd dat met GorillaPark's leiderschap en dynamische ondernemersgeest en Cable & Wireless' ervaringen, aanwezigheid en technische expertise, we een enorme meerwaarde kunnen hebben via ons mondiale IP netwerk, onze Europese Internet Service Providers en onze distributiekanalen.”

Cable & Wireless krijgt gezelschap van andere investeerders als ABN AMRO, Atlas Ventures, Crescendo Ventures, Deutsche Bank, Goldman Sachs en NeSBIC die zichzelf gecommitteerd hebben aan GorillaPark's procesgeoriënteerde benadering om nieuwe en innovatieve bedrijven gericht op IP en draadloze techniek naar de markt te brengen in zo kort mogelijke tijd.

Oprichter en CEO van GorillaPark, Jeroen H. Mol: “Internet en ‘wireless' bedrijven kunnen een groot voordeel behalen wanneer zij de eersten zijn in hun markten. Door samen op te trekken met Cable & Wireless zullen we in staat zijn om de ontwikkeling van onze start-ups en pioniersbedrijven een behoorlijk duwtje in de rug te geven richting mondiaal niveau. Cable & Wireless' globale structuur en capaciteit is van zeer groot belang voor de diensten die wij aanbieden aan onze bedrijven. Wij richten ons op het ontwikkelen van bedrijven in Europa en laten ze dan doorstromen naar Aziatische markten zoals Japan en de VS. Cable & Wireless is een van de weinige spelers die zo'n globale ervaring heeft.”
Cable & Wireless
Cable & Wireless is een groot mondiaal telecommunicatiebedrijf met een jaarlijkse opbrengst van meer dan 9 miljard Britse ponden ofwel 14 miljard US dollar, en klanten in 70 landen. De wereldwijde business bestaat uit een reeks van diensten voor dataverkeer, internet en spraakservices. Cable & Wireless' prioriteit bij uitbreiding is de snelgroeiende markt van het Internet Protocol (IP) en dataverkeer voor het bedrijfsleven. Het bedrijf doet grote investeringen in de ontwikkeling van geavanceerde netwerken en diensten in de Verenigde Staten, Europa en de Azië/Pacific regio om zo ‘s werelds leidende IP infrastructuur te bouwen. Met de capaciteit van deze geavanceerde infrastructuur en de aanwezigheid op de belangrijkste markten heeft Cable & Wireless een unieke positie in termen van mondiaal bereik en diensten voor het bedrijfsleven.

GorillaPark
GorillaPark is een pan-Europese Internet business versneller die actief betrokken is bij het creëren en versnellen van business to business, “B2B”, business to consumer, “B2C” en ‘wireless' en internetgerelateerde bedrijven in Europa. Het wordt erkend als Europa's leidende Internet business versneller door het aanbieden van een uniek procesgeoriënteerd 8-stappen versnellingsmodel en het beschikt over kantoren in technologiecentra in Europa.
GorillaPark's benadering versterkt bedrijven door het verlenen van diensten op IPO niveau en een team van ervaren ondernemers die zich committeren aan het versnellen van de business van een startende ondernemer van de start tot de daaropvolgende snelle groei. Het voorziet ook in faciliteiten, informatie, infrastructuur en beginkapitaal waardoor ondernemers in staat worden gesteld om hun intellectuele capaciteiten aan te wenden voor hun eigen unieke product waardoor zij het voordeel van ‘eerste op de markt' optimaal kunnen benutten.

Voor meer informatie (

Noot voor redacties