Dienstenbond CNV stapt uit CAO-overleg Uitzendkrachten

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000
Dienstenbond CNV

Dienstenbond CNV stapt uit CAO-overleg Uitzendkrachten

"Er moet sprake zijn van gelijk werk voor gelijk loon"

"Een uiterst moeizaam proces, met in totaal dertien vergaderdagen. En dan zo'n resultaat. Ik vind dat er sprake moet zijn van gelijk werk voor gelijk loon. Die situatie moet je benaderen voor mensen die werkzaam zijn bij uitzendorganisaties. Daar voorziet het salarisgebouw van de gezamenlijke vakorganisaties ook in, maar werkgevers willen daar niet aan". Hiermee schetst bestuurder Rob Vlietman van de Dienstenbond CNV precies het probleem van de onderhandelingen over een nieuwe UitzendCAO. Onderhandelingen die gisternacht door werknemers zijn afgebroken.

De lonen in de uitzendcao zijn gemiddeld zo'n 20% lager dan de salarissen die in andere cao's staan. Werkgevers handhaven hun eigen voorstel voor een salaristabel waarin de laagste CAO-lonen in Nederland als uitgangspunt gehanteerd worden. De concurrentie op lonen die hiervan het gevolg is, wijst de Dienstenbond CNV volstrekt af. Naast dit geschilpunt is er ook nog geen overeenstemming bereikt over het terugdringen van het ziekteverzuim, verkorting van de werkweek en uitbreiding van scholingsactiviteiten. In de zomermaanden worden veel uitzendkrachten ingezet. Acties van de vakbonden zullen dan ook juist in deze periode worden begonnen. De uitzendCAO geldt voor achthonderdduizend uitzendkrachten, waarvan er elke dag 280.000 aan het werk zijn.

Hoofddorp, 5 juli 2000

Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met Dienstenbond CNV-bestuurder Rob Vlietman, tel.kantoor: 023-5651052, tel. mobiel: 06 - 2047 1884, of met voorlichter Bert Jansen, tel.kantoor: 023 - 56 51 052, tel.mobiel: 06
- 2000 52 72