Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 5-07-2000
Politieberichten 4/7 (13.00 uur) t/m 5/7 (07.00 uur)
Sloten: aanrijding met gewonden
Dinsdagmorgen omstreeks 10.45 uur vond op het Bolwerk Zuidzijde een aanrijding plaats tussen twee personenauto's. In een onoverzichtelijke bocht van de weg botsten beide auto's frontaal op elkaar, daar beide bestuurders niet voldoende rechts hielden. Beide bestuurders, een man van 39 jaar uit Woudsend en een vrouw van 36 jaar uit Lemmer, werden voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek en konden nabehandeling weer naar huis.

Leeuwarden: dealer aangehouden
Dinsdag omstreeks 16.15 uur werd op het Hoeksterend een 24-jarige inwoner uit Leeuwarden aangehouden ter zake dealen. Twee leden van het drugs overlast team (DOT) zagen dat de verdachte bezig was heroïne te verkopen aan een gebruiker. Bij zijn aanhouding was de dealer in het bezit van 4 bolletjes heroïne. Hij is aangehouden en ingesloten. De gebruiker, een 35-jarige inwoner uit Sneek, had nog een geldboete van f 93,75 openstaan. Deze geldboete werd ter plaatse betald.
Sneek: aanrijding
Dinsdag omstreeks 14.35 reed een bestuurder, een man van 76 jaar uit Heeg, met zijn auto over het Sint Antoniusplein. De bestuurder werd onwel achter het stuur en reed met zijn auto het trottoir op. Aan de andere kant van het trottoir stond op dat moment een personenauto, waarvan de mede-inzitttende, een vrouw van 52 jaar uit Burgwerd, juist de deur had geopend om uit te stappen. De auto reed tegen het geopende portier aan, waardoor de vrouw met haar been klem kwam te zitten tussen de onderdorpel en het portier. De bestuurder uit Heeg en de vrouw uit Burgwerd zijn beiden overgebracht naar het ziekenhuis.
Leeuwarden: aanrijding met gewonden
Omstreeks 16.30 uur vond op de Aldlansdyk voor de kruising met het Drachtsterplein een aanrijding plaats tussen drie auto's en overstekende fietsers. De bestuurder, een man van 39 jaar uit Dronrijp, reed met zijn bestelauto over de Aldlansdyk, komende uit de richting van het industrieterrein 'De Hemrik' en gaande in de richting van het Drachtsterplein. Voor het Drachtsterplein stonden verschillende auto's stil voor het rode verkeerslicht. Vlak voor de kruising gaf de bestuurder plotseling gas en stuurde hij naar rechts. Hierbij schampte hij de auto van een 51-jarige inwoner uit Franeker en reed vervolgens tegen de achterzijde van een auto, die bestuurd werd door een 44-jarige inwoner uit Leeuwarden. Door de klap van de aanrijding schoot deze wagen voorruit. De bestuurder van deze auto kon daarop een moeder van 42 jaar met haar twee kinderen van 17 en 9 jaar (meisjes), die juist met de fiets de kruising probeerden over te steken, niet meer ontwijken. De fietsers hadden op dat moment groen licht. Met vijf ambulances werden de slachtoffers, te weten, de bestuurder uit Dronrijp en die uit Leeuwarden en de moeder met haar twee kinderen overgebracht naar het MCL-Zuid. De beide bestuurders mochten nabehandeling het ziekenhuis weer verlaten. Vermoedelijk heeft de bestuurder uit Dronrijp vlak voor de aanrijding een hypo gehad. De man is suikerpatiënt.

Heerenveen: jongen valt door lichtkoepel
Dinsdag omstreeks 17.50 uur waren kinderen aan het voetballen op het grasveld bij de Christelijke kerk 'De Weg' aan de Amelandlaan. Op een gegeven moment komt de bal op het dak terecht. Een jongen van 6 jaar klimt op het dak en is daarbij hoogst waarschijnlijk op de lichtkoepel gaan staan, waardoor deze brak en de jongen ongeveer twee en een halve meter naar beneden viel. In het ziekenhuis bleek dat door de val zijn rechterpols was gebroken en nadat deze in het gips was gezet mocht de jongen weer naar huis.

Beetsterzwaag: geen rijbewijs
Dinsdag omstreeks 19.30 uur werd op de Rijksweg A 7 onder Beetsterzwaag een automobilist gecontroleerd. De man, een 36-jarige inwoner uit Joure, bleek niet in het bezit van een geldig rijbewijs te zijn. Gezien het feit dat de bestuurder nu voor de 7de maal werd bekeurd ter zake het rijden zonder rijbewijs, werd contact opgenomen met de officier van justitie en werd besloten om de auto in beslag te nemen.

Witmarsum: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.30 uur werd op de oprit van de Rijksweg A 7 onder Witmarsum een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een man van 33 jaar uit Pingjum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 295 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Dronrijp: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.25 reed een bestuurster, een 35-jarige inwoonster uit Winsum, met haar auto over de Longbuorren. Door nog onbekende oorzaak raakt zij van de weg en komt met haar auto op de kop in het weiland naast de weg terecht. Toen de politie ter plaatse kwam, had de vrouw de plaats van de aanrijding reeds verlaten en was te voet het dorp ingelopen. Het bleek dat de vrouw had gedronken. Aan het bureau blies zij 315 ug/l. Zij kreeg een rijverbod voor 2 uur.
Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272