Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

'Apenstaartje, notebook, muis' over E-learning in Nederland

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten


Afzender: (c.stoker@nltree.nl)

Contactpersoon: Christien Stoker

Apenstaartje, notebook, muis. E-learning in Nederland

Datum: 5 juli 2000

Het boekje: Apenstaartje, notebook, muis. E-learning in Nederland: op zoek naar inspiratie, van Christiaan Holland, Rob Bilderbeek e.a. is zojuist verschenen. Een handzaam en praktisch boekje over vernieuwingen in het onderwijs in Nederland. Het is een vlotgeschreven verslag van een onderzoek dat in opdracht van nl.tree, bouwer van kennisnet, en VECAI, is gedaan naar e-learning. De benadering is op de praktijk gericht. In workshops met experts op het gebied van ICT in het onderwijs en met een groep wizz kids, is uitvoerig gekeken naar wat wel en niet werkt en aan welke eisen sites moeten voldoen voor gebruik in het onderwijs. De auteurs beogen aan de hand van aansprekende voorbeelden velen in het onderwijs te inspireren en bij hen een ‘me too'-effect op te roepen. In de praktijk blijkt imitatie een krachtige aanjager van innovatie.

Kinderen bij de les houden
‘Apenstaartje, notebook, muis' geeft een overzicht van de stand van zaken in het elektronisch onderwijs, met name rondom Internet en daarmee samenhangende netwerken als het Nederlandse kennisnet, dat in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen momenteel wordt gebouwd. In het boekje wordt een aantal redenen genoemd die het onderwijs dwingen te vernieuwen. 1. het onderwijs is een gesloten systeem: de relatie tussen schoolvakken en het dagelijkse leven is vervaagd. 2. het onderwijs sluit slecht aan bij de diversiteit van haar leerlingen en 3. in tegenstelling tot de realiteit wordt de leerstof gestructureerd en systematisch aangeboden. Veel meer gaat het in de nieuwe vorm van onderwijs om uitproberen, zoeken, en ontdekken. Algemeen wordt het wereldwijde Internet als knooppunt van dit ‘alles' gezien: informatie over studieresultaten, examenuitslagen, actualiteiten, bibliotheken, informatie en ervaring, marktplaatsen (samenkomst van vraag en aanbod) elektronische leeromgeving, onderwijsprogramma's etc. Internet, in het bijzonder kennisnet, ontwikkelt zich tot het virtuele spiegelbeeld van de fysieke school. Als kritische succesfactoren voor de docent noemt ‘Apenstaartje ….': scholing, inpassen van ICT in de lessen, de wil ICT in de dagelijkse werkzaamheden te integreren en rolverandering van kennisgericht onderwijzen naar ervaringsgericht leren leren.
Top 40
In het laatste hoofdstuk presenteren de auteurs het resultaat van hun zoektocht naar inspirerende voorbeelden van e-learning, in de vorm van een top 40. Hun minimumeisen aan een site voor het onderwijs zijn: de site moet prikkelen, moet gebruik stimuleren; het gebruik van bewegende beelden en geluid kan aanzetten tot dat gebruik; de site kan interactief gebruik stimuleren en laagdrempelige toegang. Onder de top 40 bevinden zich chemnet.nl; disney.co.uk; medfac.leidenuniv.nl; thehistorychannel, waddenzee.nl en bbc.co.uk.

*Apenstaartje, notebook, muis. E-learning in Nederland: op zoek naar inspiratie, van Christiaan Holland, Rob Bilderbeek, Frank Bongers en Pauline Schömbs is een uitgave in de serie Visies Verwoord van VECAI. Het boekje is te bestellen bij nl.tree, onder andere via de website www.nltree.com
nl.tree

Scheveningseweg 58

2517 KW

Den Haag

Telefoon: 070 - 8881590



reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie