Veiligheid internet grootste obstakel groei e-procurement

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000

PRICEWATERHOUSECOOPERS

VEILIGHEID INTERNET EN GEBREK AAN VERTROUWEN GROOTSTE OBSTAKEL

VEILIGHEID INTERNET EN GEBREK AAN VERTROUWEN GROOTSTE OBSTAKEL VOOR

VERDERE GROEI E-PROCUREMENT IN EUROPA

Problemen met de veiligheid en een gebrek aan vertrouwen m.b.t. handelspartners zijn de grootste obstakels die de verwachte groei in B-to-B (B2B) e-procurement in de weg staan. Dit is één van de conclusies van een onderzoek onder meer dan 400 grote bedrijven in vier Europese landen in opdracht van PricewaterhouseCoopers.
Hoewel e-procurement nog in de kinderschoenen staat (slechts 5% van de bestedingen van bedrijven wordt gedaan via online leveranciers), is er sprake van een enorm potentieel met een verwachting voor een verdubbeling van online bestedingen tegen het einde van 2001. Tegen die tijd verwacht 62% van de bedrijven ongeveer 30% van de bestedingen bij online leveranciers onder te brengen.

Meer dan een derde van de 400 ondervraagde bedrijven (waaronder 100 Nederlandse bedrijven), gaf aan dat problemen omtrent de veiligheid van online transacties het vertrouwen tussen hun bedrijven en leveranciers ondermijnt en dit hen ervan weerhoudt om meer online zaken met hen te doen.

Twee derde van de respondenten stelde dat het essentieel is dat er eerst sprake moet zijn van een goede vertrouwensrelatie met een leverancier voordat er met hen zaken via het Internet kunnen worden gedaan. Een gelijk aantal gaf aan dat zij er de voorkeur aan geven om zaken te doen met leveranciers die al een fysieke aanwezigheid in de markt hebben en niet alleen in Cyberspace bestaan.

Bedrijven gebruiken het Internet momenteel om beter te kunnen communiceren met de leveranciers die ze reeds vertrouwen. Het onderzoek maakt duidelijk dat leveranciers die al een dergelijke vertrouwensrelatie genieten een goede positie in de e-business wereld hebben, mits zij kunnen beschikken over de technologie en de processen die tegemoet komen aan de eisen van hun clienten op het gebied van snelheid, flexibiliteit en efficiency.

Twijfels en angst over veiligheid van Internet zijn in even grote mate aanwezig bij bedrijven die reeds een behoorlijke ervaring in e-procurement hebben in vergelijking met bedrijven die deze ervaring niet hebben. Er kan zelfs worden gesteld dat hoe meer bedrijven weten van e-procurement des te meer er srpake is van twijfels en angst over de veiligheid van Internet. Een opmerkelijk groot aantal (9%) van de ervaren e-procurement gebruikers gaf toe al eens beveiligingsproblemen te hebben gehad met online leveranciers.

Floris van den Dool, partner binnen de Global Risk Management Solutions groep en verantwoordelijk voor e-business risk management en security services in Nederland, merkt op:

'Het onderzoek toont duidelijk aan dat vertrouwen of het gebrek daaraan het groeitempo van e-procurement zal dicteren en beperken. Vertrouwen is in de virtuele wereld belangrijker dan ooit maar kan nooit met 'e-speed' worden gewonnen; vertrouwen moet verankerd zijn in relaties, gevestigde merken en fysieke aanwezigheid.

Op het eerste gezicht is dit goed nieuws voor de 'bricks and mortar companies' en slecht nieuws voor de dot.coms. In de virtuele wereld zal vertrouwen opnieuw moeten worden gedefinieerd en dienen de aspecten uit de fysieke wereld te worden vervangen door digitale certificaten, web seals en risk management processen om de electronische relatie te beveiligen.

De problemen rond beveiliging zijn op zich niet verrassend gegeven de huidige methoden die bedrijven gebruiken om hun e-procurement transacties te beveiligen. Ons onderzoek toont aan dat 64% van de bedrijven op het gebruik van wachtwoorden vertrouwen wanneer zij met hun leveranciers via het Internet zaken doen. Echter met wachtwoorden alleen is het zeer onwaarschijnlijk dat de beveiliging in orde is. Slechts 27% heeft digitale certificaten in gebruik genomen om e-procurement transacties te beveiligen. Wij verwachten wel dat het gebruik van dergelijke digitale certificaten, zoals de onlangs geintroduceerde beTRUSTed service van PricewaterhouseCoopers, zal geen toenemen.'

Noot voor redacties