Nederlander gekozen tot voorzitter van de OSPAR-commissie

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000
MINVENW

5 juli 2000

Persberichten 2000

NEDERLANDER GEKOZEN TOT VOORZITTER VAN DE OSPAR COMMISSIE

Ir. R.H. Dekker, hoofd Internationaal Waterbeleid bij Rijkswaterstaat, is tijdens de vergadering van de OSPAR-commissie in Kopenhagen gekozen tot voorzitter van deze internationale commissie. Zijn verkiezing is een bevestiging van de belangrijke rol die Nederland speelt in het internationale overleg over de bescherming van zeeën en oceanen.

De OSPAR-commissie is belast met de uitvoering van het Verdrag ter bescherming van het zeemilieu van de Noordoost-Atlantische oceaan. Dit gebied strekt zich in grote lijnen uit van Noorwegen en IJsland in het noorden tot de wateren van Portugal in het zuiden. In de OSPAR-commissie werken 15 landen samen (België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, IJsland, Ierland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk) en de Europese Gemeenschap. Aan het werk van de commissie nemen daarnaast waarnemers deel van 25 organisaties, die de belangen van milieugroepen en de industrie vertegenwoordigen.

Tijdens de jaarlijkse vergadering van de commissie in Kopenhagen van 26-30 juni zijn een aantal belangrijke maatregelen genomen om de Noordoost-Atlantische oceaan verder te beschermen. Deze maatregelen hebben ondermeer betrekking op radioactieve stoffen, gevaarlijke stoffen en lozingen door de offshore industrie.

Het besluit over de lozingen van radioactieve stoffen heeft veel aandacht gekregen door acties van Greenpeace rond de lozingspijp van het Franse bedrijf Cogema te Cap la Hague waar afgewerkte splijtstof van kerncentrales wordt opgewerkt. Het besluit dat is aangenomen door 12 van de 15 OSPAR-landen schrijft voor dat de huidige vergunningen van opwerkingsbedrijven met spoed moeten worden herzien met het oog op het toepassen van een alternatief zonder gebruikmaking van opwerking. De landen waarin deze bedrijven zich bevinden, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, hebben zich onthouden van stemming over het besluit en zijn er derhalve niet aan gebonden. Het besluit houdt echter wel een belangrijke boodschap in aan deze twee landen.

Hans Scholten, 070 - 3516544