Politiebericht Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Woensdag 5 juli 2000

Dagelijkse berichten

Uithuizermeeden: auto in de sloot
Een 22-jarige inwoner van Zijldijk raakte gisteravond op de Paaptilsterweg in Uithuizermeeden van de weg, waarna de auto in de sloot belandde. Hij en een inzittende eveneens afkomstig uit Zijldijk kwamen met de schrik vrij. De bestuurder heeft vermoedelijk een te hoge snelheid gehad, waardoor hij in een bocht van de weg raakte. De auto is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Veendam: woningbrand
Bij een woningbrand aan de Ommelanderwijk in Veendam is gistermiddag grote schade ontstaan. Vermoedelijk is bij werkzaamheden aan het dak, de woning werd verbouwd, materiaal gaan broeien dat later vlam vatte. Daardoor ontstond vrij snel een uitslaande brand. De brandweer heeft het vuur geblust De weg is tijdens de werkzaamheden enkele uren afgesloten geweest. Het schadebedrag is niet bekend.
Doezum/Grootegast: kind bijna verdronken in zwembad > Een drie-jarig meisje afkomstig van het AZC uit Grootegast is gistermiddag bijna verdronken in het plaatselijke zwembad. Het kind werd door een bezoeker uit het water gehaald toen ze op de bodem van het bad lag. Het badpersoneel reanimeerde het kind onmiddellijk waardoor het na enkele ogenblikken weer bij kwam en begon te huilen. Ze is voor controle overgebracht naar het ziekenhuis.

Aduard: dronken man aangehouden
Een 40-jarige inwoner van Groningen is gisteravond aangehouden toen hij dronken in de Burgemeester Seinenstraat in Aduard liep. De man is ter ontnuchtering ingesloten. De politie makt proces-verbaal op voor openbare dronkenschap.

Boerakker: alcomobilist
Een 64-jarige inwoner van Boerakker werd gisteravond bij zijn woning aangehouden nadat hij zijn auto daar had geparkeerd. De politie had de man gevolgd en vermoedde dat hij onder invloed reed. Nader onderzoek leerde dat hij alcohol had gedronken (2 promille). Zijn rijbewijs werd ingevorderd. De politie maakt proces-verbaal op tegen de man.
Snelheidscontroles
In de provincie zijn gisteren weer diverse snelheidscontroles gehouden. In Appingedam werden op de Farmsumerweg 959 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 18 te hard. De hoogst gemeten snelheid was 75 km/u waar maximaal 50 was toegestaan. In Delfzijl werden op de Hogelandsterweg 600 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 30 te hard. Ter plaatse was 50 km/u toegestaan. Op de Provincialeweg in Sebaldeburen werden 486 voertuigen gecontroleerd In 41 gevallen werd er te hard gereden. De hoogst genoteerde reed 96 km/u waar maximaal 50 was toegestaan.

Groningen: autokraker bekent twintig zaken
Een onderzoek naar de wandel en handel van een 41-jarige man uit Groningen die op 24 juni op heterdaad bij een autokraak op de Planetenlaan heeft opgeleverd dat de man in de maanden mei en juni twintig autokraken heeft bekend. Het werkterrein van de man lag met name in de wijk Paddepoel en het centrum van de stad. Van de buit, voornamelijk radios, cds en mobiele telefoons is niets teruggevonden. De opbrengst van het gestolen waar ging op aan verdovende middelen. De man zit nog in bewaring.

Groningen: agressieve caféganger
Portiers van een horecagelegenheid aan de grote Markt wilden een 17-jarige jongen uit Groningen omdat hij klanten lastig viel uit de zaak verwijderen. De jongen reageerde zeer agressief in de richting van de portiers die de man met moeite onder bedwang konden houden. De jongen beet een van de portiers. Hij is door de politie meegenomen en ingesloten.

Groningen: klein meisje onder bromfiets
Door de Rembrandt van Rijn straat over te steken tussen twee geparkeerde autos door kwam een 4-jarig meisje in botsing met een 18-jarige bromfietser. De brommerrijder zag het meisje te laat en kon niet meer uitwijken. Het meisje is met vermoedelijk een beenbreuk opgenomen in het ziekenhuis.

Groningen: drugsvangst
Bij een politieactie zijn woensdagavond acht mannen aangehouden op verdenking van het bezit van verdovende middelen. Vijf verdachten ( drie Duitsers, een Groninger en een zonder woonplaats) hadden gebruikershoeveelheden bij zich en werden na verhoor op vrije voeten gesteld. In een woning aan de Butjesstraat werd ruim tachtig gram heroïne, twee kilo hasj en een hoeveelheid XTC pillen aangetroffen. Een 34-jarige man uit Groningen, een 35-jarige man uit Rotterdam en een man waarvan de personalia nog niet bekend zijn, zijn in verzekering gesteld. De politie zet het onderzoek voort.
Groningen: met mes dreigende man aangehouden
Een 34-jarige man zonder woonplaats is dinsdagmiddag bij een caravanterreintje aan de Winsumerweg door het lint gegaan. De man verklaarde na zijn aanhouding op zoek te zijn naar een man. Toen deze er niet was ontstak hij in woede en bedreigde de andere bewoners met een mes. De bewoners vluchtten de caravans in en de man stak met het mes meerdere malen in een caravan. Ook vernielde hij drie ramen. Toen de politie arriveerde vluchtte de man weg maar hij kon na een korte achtervolging worden aangehouden. Hij zit vast voor nader verhoor.
Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 050 5995010