HP e-utilica: ASP-oplossing voor ontwerpomgevingen

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000

HP E-UTILICA: ASP-OPLOSSING VOOR ONTWERPOMGEVINGEN

'Apps-and-capacity-on-tap' verbetert efficiency technische ontwerpteams

Amstelveen, 5 juli 2000 - Hewlett-Packard introduceert e-utilica. Het betreft een complete en pasklare oplossing waarmee Application Service Providers (ASP's) technische ontwerpafdelingen kunnen voorzien van de juiste toepassingssoftware en computercapaciteit.

Technische ontwerpteams werken vaak samen vanuit geografisch verspreide vestigingen over de hele wereld. Ze gebruiken daarbij dure applicatiesoftware die op gezette tijden om een aanzienlijke computercapaciteit vragen. Dat vergt voor de verschillende vestigingen hoge investeringen in hard- en software. Deze voorzieningen moeten zijn afgestemd op de hoogste pieken, en worden dus de meeste tijd slechts ten dele benut. Door de applicaties en capaciteit op basis van 'pay-per-use' van een ASP te betrekken, wordt al snel aanzienlijk bespaard op investerings-, onderhouds- en beheerkosten.

Met e-utilica beschikt men over alle faciliteiten om applicaties en computercapaciteit precies op die plaatsen ter beschikking te stellen waar die op dat moment nodig zijn. De beschikbare capaciteit is daartoe vèrgaand schaalbaar, zodat ook de piekuren probleemloos worden ingevuld. Naast de genoemde kostenvoordelen, neemt ook de productiviteit van de ontwerpers significant toe. Zij kunnen immers internationaal met elkaar samenwerken in complexe ontwerpprojecten, zonder zorgen over capaciteitsgebrek en beheerproblemen.

De componenten van e-utilica laten zich betrouwbaar integreren binnen de firewall van intranetten. Geografisch verspreide e-utilica nodes worden dan op ieder moment naar behoefte automatisch bij- en afgeschakeld. Ook kunnen de activiteiten van de eigen ontwerpers via een Virtual Private Network (VPN) worden geïntegreerd met die van toeleveranciers en andere partners in de ontwerpketen, waar die zich ook bevinden. Dat leidt tot efficiënte ontwerpprocessen met een extreem korte 'time-to-market'.

Het complete systeem bestaat uit twee compacte computerracks. Beide zijn voorzien van een krachtige HP J6000 'compute farm'. In het eerste rack zijn de faciliteiten ondergebracht voor de beveiliging, het beheer, de intranet- en VPN-administratie en de financiële afwikkeling van het gebruik van de applicaties en computercapaciteit. Het tweede rack levert de benodigde computercapaciteit en faciliteiten voor de afwikkeling van het 'apps-and-capacity-on-tap' proces.

Een HP J6000 'compute farm' levert de hoogste verwerkingsdichtheid van dit moment. De 19 HP J6000 verwerkingseenheden beschikken over 38 PA8600 processors op 552 MHz en 304 GB werkgeheugen. Op deze configuratie is e-utilica getest conform de Netigy VAST methodologie; de resultaten daarvan wijzen uit dat het systeem aan de hoogste beveiligings- en betrouwbaarheidsspecificaties voldoet.

Ook beveiligingsstrategieën en -procedures behoren tot de standaard faciliteiten van e-utilica. Daarmee kunnen ASP's een beveiligingsplatform definiëren en beheren, zodat de bedrijfsdoelstellingen op dat gebied effectief worden gerealiseerd.

De HP J6000 'compute farm' met e-utilica is vanaf heden in diverse capaciteiten leverbaar.

Informatie over Hewlett-Packard is te vinden op www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten.

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa
42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden.

Noot voor redacties