Internet Update juli 2000: sterkste groei sinds drie jaar

NFO TRENDBOX BV

INTERNET UPDATE; STERKSTE GROEI SINDS 3 JAAR

Internet Update juli 2000: sterkste groei sinds drie jaar
Sinds 1994 onderzoekt Trendbox ieder kwartaal de stand van zaken waar het internetgebruik betreft. Inmiddels zijn 27.000 Nederlanders van 16 jaar en ouder over dit onderwerp ondervraagd. Tot nu toe zijn er 22 metingen verricht. Onderstaande gegevens zijn gebaseerd op 2.000 interviews, uitgevoerd in de eerste drie weken van juni 2000.

Inmiddels heeft ruim de helft van de Nederlanders wel eens gebruikt gemaakt van internet; onder jongeren van 16 tot 25 jaar is dit aantal zelfs 85%. Het is niet verbazingwekkend dat dit percentage afneemt naarmate de leeftijd vordert: van de 65-plussers heeft slechts 7% het internet wel eens gebruikt. Evenmin verrassend: hoe hoger het inkomen, hoe meer men gebruik maakt van het internet. Plannen van de overheid het PC-gebruik te stimuleren kunnen hier wellicht verandering in brengen.

Van alle Nederlanders is nu 37% wekelijks op het internet te vinden. Sinds december 1997 is het niet meer voorgekomen dat het aantal internetgebruikers in een half jaar met meer dan 20% toenam. Van de frequente gebruikers is 40% vrouw, een toename van maar liefst 25% in vergelijking met zes maanden terug. De groeiende populariteit van websites die specifiek gericht zijn op de vrouw illustreren het toenemend internetgebruik onder vrouwen. Gevolg van voornoemde stijging lijkt wel te zijn dat het internet steeds meer voor privé-doeleinden gebruikt wordt.

Nog steeds (ook in vorige berichten is daar op gewezen) schommelt het percentage frequente internetgebruikers dat recentelijk iets gekocht heeft via internet en daarbij gebruik heeft gemaakt van een creditcard rond de 10%. De consument blijft huiverig voor kopen via internet. Als men al iets koopt via internet, dan bedraagt de prijs voor de gekochte producten doorgaans niet meer dan fl. 100,-, exceptionele aankopen als computer hard- en software daargelaten.

Waar de Nederlandse TV-zenders te kampen hebben met daling van de kijkcijfers als gevolg van surfende internetters, zien we dat e-commerce duidelijk achterblijft. Internet speelt nog altijd met name de rol van uitgebreide informatiebron; voor het verrichten van financiële transacties via internet blijft men in Nederland vooralsnog huiverig.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met; NFO Trendbox, telefoon 020 - 669 44 14
Cécile Koekkoek ((ckoekkoek@trendbox.nl))
of Fred Schipper ((fschipper@trendbox.nl))

05 jul 00 12:55