Groen licht Europese Commissie overname Cyanamid door BASF

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000

Groen licht van Europese Commissie voor overname Cyanamid door BASF

De Europese Commissie heeft ingestemd met de overname van de gewasbeschermingsactiviteiten van American Home Products door BASF AG, Ludwigshafen. Met de overname van Cyanamid, de grootste acquisitie in de geschiedenis van BASF, is een bedrag van ongeveer 3,8 miljard US Dollar gemoeid. Door de koop verdubbelt BASF de activiteiten in deze branche en positioneert zich hiermee bij de drie grootste producenten van gewasbeschermingsmiddelen ter wereld. In 1999 behaalde BASF in dit marktsegment een omzet van rond 1,9 miljard US Dollar.

Door het integreren van Cyanamid binnen het BASF concern, bouwt BASF aan een verdere wereldwijde ontwikkeling van haar gewasbeschermingsactiviteiten.

Succesfactoren hierbij zijn:

* BASF neemt een leidende rol in belangrijke agrarische markten. Doordat men nu over de gehele wereld aanwezig is, kan men de activiteiten in de belangrijke markten van Noord- en Zuid-Amerika uitbouwen en de positie in Europa verder versterken.
* BASF biedt een breed en innovatief productportfolio aan voor de belangrijkste gewassen. In de toekomst zal men ook de beschikking hebben over een lijn van insecticiden.

* BASF zal door gezamenlijk onderzoek vijftien nieuwe stoffen introduceren in de periode van nu tot het jaar 2006, hetgeen een mogelijke extra omzet van twee miljard US Dollar kan opleveren.
Sinds het tekenen van de overeenkomst afgelopen maart, heeft BASF in een hoog tempo gewerkt aan de voorbereidingen van de integratie. "Ik ben er trots op dat we dit ambitieuze plan in een zeer kort tijdsbestek hebben kunnen implementeren. Dit geeft mij veel vertrouwen in het vervolg van het integratieproces", aldus Friedrich Vogel, directeur van de Gewasbeschermingsdivisie van BASF.

Voor BASF in Nederland betekent de overname een langdurige voortzetting van de activiteiten van BASF in de Agrosector. Tevens biedt de uitbreiding van het productportfolio kansen voor de Nederlandse markt. Bijvoorbeeld als het gaat om insecticiden. In het verleden was het productenpakket van BASF hierin smal. Met de overname van Cyanamid krijgt BASF een belangrijke positie in dit marktsegment.

Nu de overname door de autoriteiten is goedgekeurd, kan men in de verschillende landen de details van de overname gaan uitwerken. "Onze integratieteams zullen zo grondig en snel blijven werken, zodat de nieuwe, sterke organisatie in oktober van dit jaar van start kan gaan. Ons nieuwe team zal dan in staat zijn om de klanten een aantrekkelijker productportfolio aan te bieden", zegt Vogel.

Ook in Nederland zijn de integratieteams bezig de organisatie verder vorm te geven. Cyanamid heeft in Nederland één vestiging, in Breda. Hier werken veertien personen. Op de Agro-afdeling van BASF Nederland, in Arnhem, werken op dit moment achttien mensen. De komende maanden zal bekeken worden wat voor structuur de organisatie in Nederland zal krijgen.

Het uitgebreide persbericht kunt u nalezen op de internetpagina van BASF AG

Voor nadere informatie:

BASF Nederland B.V.
Barbara Onsman-van Logtestijn
tel: 026 - 3717457
fax: 026 - 3717203
Zoek relevante informatie op de BASF site:

______________________________ Zoek nu!

BNL/05-07-2000

Copyright 2000 BASF Nederland B.V.