Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Ambitieuze plannen voor Stationsgebied en centrum Zaandam

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Zaanstad

Ambitieuze plannen voor Stationsgebied / Zaancentrum in Zaandam Gemeente Zaanstad presenteert Ontwikkelingsperspectief

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad hebben woensdagmiddag 5 juli het Ontwikkelingsperspectief gepresenteerd voor de vernieuwing van station Zaandam en wijde omgeving, waaronder het zaancentrum. De gemeente vindt dat de stationsomgeving moet uitgroeien tot hét centrum van de regio, met grootstedelijke voorzieningen en allure. Om de grote potenties van het gebied te benutten, is een aantal essentiële ingrepen nodig. Het Ontwikkelingsperspectief voor het Stationsgebied is één van de zeven 'Plannen met Zaanstad'. Deze plannen geven aan hoe Zaanstad zich moet ontwikkelen tot 2015.

In het gebied direct rondom het station Zaandam kruisen de belangrijkste oost-westroutes en de noord-zuidlijnen elkaar. Het spoor, de Provincialeweg (ofwel Zaanse Rijweg) en de Houtveldweg vormen een barrière tussen oost en west Zaandam. Besloten is deze barrière op te heffen door de twee stadsdelen over het spoor te verbinden. Bijvoorbeeld door het verhoogd aanleggen van een plein. Hierdoor ontstaat een uitnodigende entree naar de stad.

Centrum

De vernieuwing van het stationsgebied biedt ook kansen voor het centrum van Zaandam. Een nieuw stadhuis en een megabioscoop worden nieuwe publiekstrekkers. Daarbij wordt de bereikbaarheid van het centrum verbeterd en door aanpassing van verbindingen wordt een uitgebreider en logisch netwerk van winkelstraten bereikt. De diversiteit van het winkelbestand wordt vergroot en onder de grond komt extra parkeergelegenheid.

Campus

Aan de westkant van het spoor wordt een gebied ontwikkeld met een sterk groene uitstraling: de Campus. Hier komen, naast scholen en woningen, sportvoorzieningen en een Industrieel Kennis- en Technologiecentrum. Dit kenniscentrum bestaat uit een concentratie van kennisinstellingen en daaraan gerelateerde bedrijven en dienstverlening.

Spoorzones

Zowel aan de oost- als aan de westkant van het spoor komt ruimte voor kantoren. Aan de westkant van het spoor komen er naast de kantoren ook woningen, dit om een natuurlijke overgang naar de woonwijk Westerwatering te realiseren. In het noordoosten worden vier gebiedjes ontwikkeld met elk hun eigen sfeer. Ze worden daarom ´enclaves´ genoemd. Iedere enclave krijgt een eigen type bebouwing, buitenruimte en soort activiteiten. Richting station ligt de nadruk op bedrijvigheid, naar het noorden wordt wonen belangrijker.

Infrastructurele maatregelen

Naast de genoemde overbrugging van het spoor bij het station, neemt de gemeente nog meer ingrijpende infrastructurele maatregelen om de ambities te realiseren. De Houtveldweg wordt verplaatst richting het spoor. Waar momenteel de Houtveldweg ligt, komt een waterloop: de Houtveldsingel. Langs het spoor aan de westkant komt een extra weg en een T-kruising tussen de Albert Heijnweg en Houtveldweg die de huidige lus in de Albert Heijnweg vervangt.

Hoe verder?

Na de zomer volgt de inspraak op dit concept -
Ontwikkelingsperspectief, waarna het College van B&W een definitief standpunt inneemt over de ontwikkeling van het gebied. Vervolgens stelt de gemeenteraad uiteindelijk het Ontwikkelingsperspectief vast. Dat vindt naar verwachting eind 2000 plaats. Daarop volgt nog een aantal stappen, waaronder de ontwikkeling van een Masterplan. Naar verwachting starten de eerste uitvoerende werkzaamheden niet vóór 2002.

Zaanstad, 5 juli 2000

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie