Kinderopera in kasteeltuin Kasteel-Museum Sypesteyn

Datum nieuwsfeit: 05-07-2000

KASTEEL MUSEUM SYPESTEYN

KINDEROPERA IN KASTEELTUIN

Woensdagmiddag 5 juli a.s. voert het muzikale gezelschap Tartuffo Mozarts kinderopera Bastien et Bastienne op voor kinderen van 8 tot 12 jaar in de prachtige tuin van Kasteel-Museum Sypesteyn te Nieuw Loosdrecht.

Na de succesvolle concerten in het kasteel biedt Sypesteyn nu een muzikaal programma speciaal voor kinderen aan en wel in de sprookjesachtige tuin bij het kasteel.

Mozart schreef de opera Bastien et Bastienne op 12-jarige leeftijd, in 1768, tijdens een van zijn reizen naar Wenen, samen met zijn vader. Hij had toen al 50 muziekstukken gecomponeerd!
Bastien en Bastienne, de herder en het herderinnetje gaan al een lange tijd met elkaar. Maar Bastien heeft, terwijl hij in de grote stad was, zijn oog ietsje te lang laten vallen op de rijke dochter van de gravin. Bastienne is diep bedroefd en dan begint het muziekstuk. Bastienne zingt over haar liefdesverdriet. Maar dan komt de tovenaar Colas, en hij verzint en list en gebruikt zijn magie en toverkunsten. En wat er dan gaat gebeuren....

Tartuffo is een muzikaal ensemble, dat mede door haar unieke samenstelling erin slaagt de klassieke muziek nog aantrekkelijker te maken voor kinderen. De twee dwarsfluiten brengen een vrolijkheid en een aantrekkingskracht, die die van de Rattenvanger van Hamelen overtreft. De cello geeft met haar warme diepe klank een stevige basis, die structuur en ritme geeft aan de muzikale belevenis van de kinderen. De drie zangers spelen rollen. De bas is een tovenaar met veel spektakel, de sopraan speelt een verliefd herderinnetje en de tenor speelt een jongen die een beetje onhandig met zijn vriendinnetje is omgegaan.

De idyllische omgeving van Sypesteyn verschaft dit enthousiaste gezelschap een ideale gelegenheid om het herdersspel prachtig neer te zetten.

Leeftijd: 8 t/m 12 jaar
Datum en tijd: woensdag 5 juli om 14.00 uur
Plaats: Kasteeltuin Kasteel-Museum Sypesteyn, Nieuw Loosdrechtsedijk 150 te Nieuw Loosdrecht
Prijs: F. 5,-- voor kinderen t/m 14 jaar en F. 10,-- voor volwassenen