Symposium: Informele zorg voor allochtone ouderen

Datum nieuwsfeit: 06-07-2000

INFORMELE ZORG VOOR ALLOCHTONE OUDEREN

Datum: 6 juli 2000

Wanneer allochtone ouderen behoefte aan verzorging krijgen, verwachten zij dat hun kinderen die zullen geven. De kinderen moeten schipperen tussen de eisen die hun eigen leven stelt en de verwachtingen van de ouders. Over deze veranderingen in de informele zorg en de consequenties daarvan houdt het Noord-Hollands Participatie Instituut (gevestigd in Haarlem) een symposium op 6 juli 2000 in Amsterdam, in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en allochtone belangenorganisaties.

Aanleiding voor het symposium zijn de resultaten uit een onderzoek onder Turkse ouderen: >Zorgen over zorg= (traditie, verwantschapsrelaties, migratie en verzorging van Turkse ouderen in Nederland). Het symposium beperkt zich echter niet tot Turkse ouderen, maar richt zich op alle allochtone gemeenschappen waar informele zorg voor ouderen een belangrijke rol speelt.
Binnen deze gemeenschappen is er een verscheidenheid aan zorgrelaties ontstaan, variërend van traditionele zorg door de familie tot het volledig wegvallen van deze informele zorg.
Wanneer kinderen de verzorging van hun ouders niet op zich willen of kunnen nemen, vallen er gaten die zorginstellingen niet lijken te kunnen opvullen. De thuiszorg, verzorgingstehuizen en andere Nederlandse voorzieningen kunnen allochtone ouderen vooralsnog vrijwel uitsluitend zorg bieden vanuit een Nederlands kader.

Op het symposium zal een belangrijk onderwerp zijn hoe Nederlandse instellingen en de Nederlandse overheid beter kunnen inspelen op de behoeften van allochtone ouderen. Na een informatief deel, met als sprekers o.a. prof.dr. R. Penninx en Prof. Dr. C. Knipscheer zullen belanghebbende partijen met elkaar debatteren en suggesties doen om praktijk, beleid en wensen dichter bij elkaar te brengen. Aan dit plenaire debat nemen o.a. deel politici, belangenbehartigers en experts.

Tijd: 6 juli 2000 van 09.30 tot 16.15 uur
Plaats: Aristo zalen complex, Amsterdam-Sloterdijk Noord-Hollands Participatie Instituut, Kleine Houtweg 32, Postbus 3381, 2001 DJ Haarlem t. 023-5319130 f. 023-5315553
e-mail: npi@npi-nh.nl. website: www.npi-nh.nl
Informatie bij: drs. I. Yerden of drs. J. van Koutrik, beiden van het NPI, adresgegevens zie boven.

Noord-Hollands Participatie Instituut, Kleine Houtweg 32, 2012 CD Haarlem Haarlem, 20 juni 2000

Noot voor redacties