Ministerie VenW: Veiling UMTS-frequenties van start

6 juli 2000

Persberichten 2000

VEILING UMTS-FREQUENTIES VAN START

Vandaag is in het Kurhaus hotel in Scheveningen de veiling van UMTS-frequenties van start gegaan. Tot de veiling waren acht partijen toegelaten, waarvan er twee, Hutchison 3G Netherlands B.V. en Nogenta Swedish Acquisition Holding B.V., zich op het laatste moment hebben teruggetrokken. De zes partijen die deelnemen aan de veiling bieden op een van de vijf vergunningen voor mobiele telecommunicatie, gebaseerd op IMT/UMTS-technologie. De vergunningen lopen tot 31 december 2016. Toepassing van IMT/UMTS maakt veel hogere snelheden mogelijk bij het verzenden van gegevens dan nu met GSM mogelijk is. Via een mobiel toestel kan gebruik worden gemaakt van Internet met alle mogelijkheden van dien, zoals beeld, geluid en e-mail.