KB wil met IBM innovatief publicatiesysteem realiseren

Datum nieuwsfeit: 06-07-2000

KB EN EXPANDING VISIONS B.V.

Doorbraak in digitale duurzaamheid

De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag wil samen met IBM een innovatief systeem realiseren dat elektronische publicaties vele generaties lang beschikbaar zal houden. Een dergelijk systeem voor digitale duurzaamheid bestaat nog niet.

De voortdurende veranderingen in de automatisering maken het duurzaam bewaren van elektronische publicaties bijzonder moeilijk, speciaal over de langere termijn. Nu moeten er nog kunstgrepen worden toegepast om elektronische bestanden binnen nieuwe versies van software of hardware toegankelijk te houden. Er bestaat immers nog geen oplossing voor het duurzaam bewaren van elektronische bestanden. Voor de KB vormt dit een immens probleem.

Eén van de taken van de KB is het beschikbaar houden van het Nederlands cultureel erfgoed. Als nationale bibliotheek ontvangt de KB voor haar depot dagelijks honderden publicaties van uitgevers. Deze moeten allemaal worden opgeslagen en toegankelijk gehouden worden voor de huidige en toekomstige gebruikers. Dat geldt niet alleen voor de papieren uitgaven, maar ook voor de toenemende stroom publicaties, die uitsluitend in elektronische vorm verschijnen. De KB moet in ons land verschenen elektronische publicaties, multimediabestanden en cd-roms met programmatuur, niet alleen catalogiseren en archiveren maar bovendien toegankelijk houden.

Na een aantal jaren van intensief onderzoek door de KB, willen de KB en IBM nu een concreet systeem opzetten dat elektronische publicaties wél beschikbaar houdt voor de generaties na ons. Het project krijgt een internationaal karakter door de samenwerking met de British Library, de Engelse nationale bibliotheek. Ook zullen toonaangevende wetenschappers uit de Verenigde Staten, waaronder Jeff Rothenberg van RAND Corporation en Raymond Lorie van IBM Research bij het project betrokken worden. Het projectmanagement wordt uitgevoerd door Expanding Visions uit Baarn.

Als u meer informatie wenst over het project of als u op de hoogte wilt blijven van de voortgang kunt u contact met opnemen met drs. Betty Nieuwenburg (projectmanager bij Expanding Visions B.V. in Baarn) telefoonnummer 035 - 5 488 374 of stuur een e-mail naar (digitaleduurzaamheid@ev.nl).

Koninklijke Bibliotheek
Prins Willem-Alexanderhof 5