Subsidie bedrijven die MKB milieu- en energiebewuster maken

Datum nieuwsfeit: 06-07-2000
Senter

06 Jul 2000.

NLG 4,5 miljoen voor organisaties die het MKB op het milieu- en energiespoor zetten

Intermediaire organisaties, zoals adviesbureaus, accountants, banken, bedrijfsmilieudiensten, provincies en gemeenten kunnen NLG 4,5 miljoen subsidie krijgen, wanneer zij het midden- en kleinbedrijf (MKB) helpen milieu- en energiebewuster te werken. Het is nog tot en met 15 september a.s. mogelijk projectvoorstellen hiervoor in te dienen bij de subsidieregeling Voorlichting en Doorlichting (VenD).

De overheid wil ook bij het MKB stimuleren dat bedrijven meer aandacht besteden aan milieu- en energiezorg. Maar door het zeer grote aantal bedrijven met een grote diversiteit aan activiteiten is het MKB een moeilijke doelgroep voor de overheid, zeker op het gebied van energie en milieu. Met de VenD-regeling schakelt de overheid intermediaire organisaties in om het MKB te bereiken. Wanneer de intermediairs samenwerken om binnen het MKB grensverleggende projecten op te zetten, maken ze kans op een subsidie van tweederde van de projectkosten, tot een maximum van NLG 250.000 per project. Het streven is dat een MKB´er na deelname aan zo´n project voortaan milieu en energie meeneemt in de algemene bedrijfsvoering.

Welke organisaties kunnen projecten indienen? Alleen intermediaire organisaties kunnen projectvoorstellen indienen. Dit kunnen commerciële adviesbureaus zijn, accountants, banken, bedrijfsmilieudiensten, Kamers van Koophandel en Fabrieken, Syntens, brancheorganisaties, provincies en gemeenten. Een belangrijke voorwaarde is dat de aanvrager samenwerkt met een of meerdere andere intermediaire organisaties. De subsidie kan niet rechtstreeks naar een MKB´er gaan.

Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u het informatieblad met bijgevoegd aanvraagformulier ontvangen, neem dan contact op met een van de VenD-adviseurs van Senter. De VenD-adviseurs zijn te bereiken op telefoonnummer (070) 361 04 36.

Terug naar nieuwsoverzicht