RAI Vereniging: 370.766 nieuwe personenauto's verkocht

Datum nieuwsfeit: 06-07-2000
AutoRai

RAI Vereniging: 370.766 nieuwe personenautos verkocht 6-7-00 15:00:00.
In de eerste zes maanden van dit jaar zijn 370.766 nieuwe personenautos verkocht. Daarmee blijven de verkopen van dit jaar licht (1,5 procent) achter bij die in 1999. In het vorige jaar werden er in de eerste zes maanden 376.261 autos verkocht. Met de verkoopaantallen van de eerste zes maanden lijkt de prognose van de afdeling Autos van de RAI Vereniging voor 2000 te gaan uitkomen: rond 600.000 nieuwe autos.

De verkoop van bedrijfsautos van 3,5 ton en meer is toegenomen. In de eerste zes maanden van 2000 zijn 9.823 nieuwe exemplaren op kenteken gezet. Een stijging ten opzichte van dezelfde periode van 1999 met ruim 7 procent.

De verkoop van de bestelwagens tot 3,5 ton is in de eerste zes maanden met 0,7 procent licht achter gebleven bij het voorgaande jaar. Het totaal aantal geregistreerde bedrijfswagens bedroeg 56.097 tegen 56.474 in 1999.

Effect extra BPM-heffing op diesels nog niet zichtbaar

Uit de registratiecijfers is nog niets te zeggen over het effect van de extra BPM-heffing op dieselautos. Deze maatregel is 1 mei jl. van kracht geworden. Sinds die datum moet voor de meeste dieselpersonenautos 2000 gulden BPM extra worden betaald. Dat de verkoopcijfers nog niks zeggen komt door de zogenaamde uitloopregeling. Hierin is bepaald dat alle dieselautos, die voor 1 mei jl. op kenteken deel 1 zijn gezet, en die vervolgens voor 1 juli jl. op naam zijn gezet, nog niet worden geconfronteerd met de nieuwe BPM-heffing. De BPM-maatregel is door de overheid ingevoerd om de verkoop van autos op autogas te stimuleren ten koste van de verkoop van dieselautos. Of de maatregel ook dat effect zal hebben is nog zeer onzeker. Mocht die daling er niet komen, dan is er dus alleen sprake geweest van een doodgewone belastingverhoging, stelt Frans van Eijkelenburg, secretaris afdeling Autos van de RAI.

Dit jaar 7,5 miljard gulden aan belasting op nieuwe autos

De extra BPM-inkomsten voor dieselautos komen bovenop de toch al enorme bedragen die autos de schatkist opleveren. Dit jaar kan minister Zalm dankzij de gunstige verkoopcijfers weer een aantrekkelijk bedrag in het huishoudboekje van de Nederlandse staat bij schrijven. Aan het einde van het jaar zal de teller van de BPM en de BTW op nieuwe autos op 7,5 miljard gulden staan, De autos zijn, als de accijnzen en de BTW over bezit en gebruik worden meegerekend, bij elkaar goed voor 27 miljard gulden aan inkomsten. Ruim 1,4 miljard komt dit jaar uit het kwartje van Kok. De RAI is zeer benieuwd om tijdens Prinsjesdag van Zalm te horen hoe hij deze extra inkomsten gaat terugsluizen naar de autobezitters.

Verkoop personenautos volgens vast jaarritme

De verkoop van nieuwe personenautos heeft zo zijn eigen vaste ritme. Traditioneel worden in de eerste zes maanden van het jaar meer autos verkocht dan in de tweede helft van het jaar. In afgelopen 10 jaar lag dat percentage, in de eerste zes maanden, tussen de 58 en de 64 procent. Het kwartaal met de hoogste verkoopcijfers is traditioneel het eerste kwartaal van het jaar. In de laatste 10 jaar lag het percentage van de verkopen in de eerste drie maanden steeds tussen de 29 en de 35 procent. Het laatste kwartaal kent traditioneel de laagste percentages. Sinds 1990 lag dat percentage tussen de 16 en 21 procent.