Inhoud nummer Metalektro Profiel: alles over kwaliteitszorg

Datum nieuwsfeit: 06-07-2000
Vereniging FME-CWM

In het juni/juli-nummer van Metalektro Profiel alles over Kwaliteitszorg

Met onder andere de volgende interviews en reportages:
* Total Quality Management wapent bedrijf voor de toekomst De drang naar kwaliteit blijft vaak beperkt tot het te vervaardigen product of de te leveren dienst, de bedrijfsvoering blijft hierbij vaak achtergesteld . Het INK in 's Hertogenbosch is dit een doorn in het oog. Directeur Jan Balk: "Juist de kwaliteit van de bedrijfsvoering is belangrijk, want alleen dan kan een bedrijf excellereren, dynamisch zaken doen en inspringen op markttrends."

* Verplichte QS 9000 trekt toeleverancier op hoger niveau Kwaliteit en veiligheid zijn in de internationale automotive onder invloed van de makkelijk procederende Amerikaanse consument tot het hoogste goed verheven. Eerstelijnsleveranciers die aan Amerikaanse autogiganten willen leveren moeten voldoen aan de kwaliteitsnorm QS 9000. Daarmee is het certificaat het entreebewijs tot een omvangrijke wereldwijde automotivemarkt. Dat wil zeggen: uitgezonderd het Europese afzetgebied. Fabrikanten in Frankrijk, Italië en Duitsland werken met hun eigen norm. Dus wordt het allemaal uiteindelijk toch nog veel ingewikkelder. En dat terwijl de toch al niet geringe afnemerseisen nog steeds niet aan hun top zitten.

* ISO gaat op de helling
Het kwaliteitsmanagementsysteem ISO gaat op de helling. Onderzoek heeft aangetoond dat het huidige systeem op een aantal punten voor verbetering vatbaar is. Men is bijvoorbeeld niet onverdeeld gelukkig met de veelheid van normen en richtlijnen. Die brengt sommige bedrijven ongewild in de verleiding ISO tot een bureaucratisch systeem te laten uitgroeien. In de nieuwe opzet wordt dat risico voldoende ingedamd. Het "gij zult een procedure hebben" verdwijnt straks uit het ISO-woordenboek.
* Kwaliteitsproces hapert nog vaak Van de ISO-gecertificeerde bedrijven in Nederland is een fors aantal nog steeds onvoldoende bezig met verbetermanagement. Ze zijn gefocust op het behalen van het certificaat, maar vergeten daarna het proces voort te zetten. Kwaliteit ontbreekt nog te vaak in het continuïteitsdenken bij ondernemingen. Dit zeggen ing. Henny Weijers en drs. Jaap Guis, consultant en adjunct-directeur van de stichting Management Ondersteunende Diensten (MOD), een initiatief van FME-CWM. Naast het thema kwaliteitszorg vindt u alle achtergronden en wetenswaardigheden over de metalektro-industrie. Metalektro Profiel 00-06

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)