Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Rio nieuwe middenklasser van Kia

Datum nieuwsfeit: 06-07-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

Rio, de nieuwe middenklasser van Kia 6-7-00 14:00:00. De Kia Rio is een dynamische en sportief ogende middenklasser. Met vormgeving, veiligheid en prestaties weerspiegelt hij de kenmerken van een nieuwe generatie modellen, waarmee Kia wereldwijd wil doorbreken. De Rio is van top tot teen nieuw ontworpen. Onderhuids herbergt hij dan ook de moderne technologie. De Rio is aantrekkelijk geprijsd en staat vanaf 22.990,- in de lijsten.

In het gamma nestelt de Rio zich tussen de compacte Kia Pride en de ruime gezinsauto Kia Shuma. Kia levert de Rio als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan. Ronde en ovale vormen kenmerken het design. Daarbij vallen vooral de scherp uitgesneden koplampen en achterlichten op. Ze hebben de vorm van een driehoek en accentueren door hun scherpe uitsnede en door hun plaatsing de wigvorm in de carrosserie.

Door de korte neus biedt de Rio veel binnenruimte, waaraan de in verhouding lange wielbasis ook sterk aan bijdraagt. De ronde vormen van het exterieur zijn doorgevoerd in het interieur. Het ergonomische dashboard heeft alle knoppen en hendels daar waar de bestuurder ze zal verwachten. Hoogwaardige bekledingsmaterialen onderstrepen het comfort dat de Rio uitstraalt en ook biedt.

In de lengterichting meet de Rio 4.215 mm. Hij is 1.675 mm. breed en
1.440 mm. hoog. De interieurmaten mogen er zijn. Het is 1.848 mm. lang, 1.408 mm breed en 1.171 hoog.

Motoren

De motoren zijn compleet nieuw. Bij de ontwikkeling is vooral gekeken naar een hoog rendement, wat zich vertaalt naar een laag verbruik bij flinke prestaties. De krachtbronnen zijn de eerste van een generatie, die Kia aanduidt met MI-Tech (Millennium Innovation Technology). De 1,3-liter versie levert maar liefst 75 pk bij 5.500 toeren. De 1,5-liter heeft 96 pk bij 5.800 krukasomwentelingen per minuut. De 1,3-versie heeft acht kleppen en een enkele nokkenas en de 1,5 heeft er twee die in totaal zestien kleppen bedienen.

Door het hoge motorvermogen en het lage gewicht van de Rio (hij weegt minder dan 1.000 kilo) levert hij uitstekende prestaties. Het gemiddeld verbruik bedraagt 5,6 liter per 100 kilometer voor de 1,3 en 6,2 liter per 100 kilometer voor de 1,5. Dat zijn vandaag de dag mooie waarden. Standaard beschikt de Rio over een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een automaat met vier versnellingen is leverbaar op de LS versie met 1.5 motor.

Op het vlak van veiligheid heeft Kia de lat hoog gelegd. Dat blijkt in de eerste plaats uit de zeer stijve en crashtest-waardige carrosserie. 45 Procent hiervan is gemaakt van extra sterk staal met een hoge weerstand tegen vervorming. Met behulp van moderne computer-ontwerptechnologie zijn de delen van de carrosserie samengesmeed tot een geheel, dat Kia aanduidt onder de noemer CIAS (Crash Impact Absorbing Structure). De Rio beantwoordt zodoende aan de meest uiteenlopende en strenge normen die wereldwijd op het vlak van veiligheid worden gesteld.

Terug

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie