Leden FNV Bondgenoten voor ING-cao

Datum nieuwsfeit: 06-07-2000

FNV BONDGENOTEN

Leden FNV Bondgenoten voor ING-cao

Van de leden van FNV Bondgenoten heeft 70 procent 'ja' gezegd tegen het eindbod van de ING. In de afgelopen maanden heeft er moeizaam cao-overleg plaatsgevonden bij ING. Tot 19 juni jongstleden lukte het niet om in overleg tot een onderhandelingsresultaat te komen. ING heeft de bonden toen een eindbod voorgelegd. FNV Bondgenoten legde dit eindbod neutraal voor aan haar leden die nu in meerderheid voor hebben gestemd. Onderhandelaar van FNV Bondgenoten, Dick van Huizen: 'Het eindbod van ING was té mager om als onderhandelaars ja tegen te zeggen maar ook té vet om af te wijzen. De leden hebben hun mening gegeven. Ik ben wel verrast door de grote meerderheid van ja-stemmers. Duidelijk is in ieder geval wel dat er onder de leden voldoende draagvlak is om deze ING-cao af te sluiten. Ik betreur het dat de andere bonden hun leden hebben opgeroepen om het eindbod af te wijzen. Het pakket dat ING op tafel heeft gelegd verhoudt zich redelijk tot cao-afspraken bij de andere banken'.

ING heeft als enige grootbank/verzekeraar te maken met meerdere cao-en die van toepassing zijn. Het cao-overleg moest leiden tot 1 geharmoniseerde cao voor alle ING bedrijven. De nieuwe cao geldt voor ongeveer 33.000 mensen.

Enkele belangrijke elementen van de nieuwe ING cao: looptijd is 22 maanden
loonsverhoging is 3,85 procent per 1 juli 2000, 0,25 procent éénmalig op 1 januari 2001 en 3,35 procent op 1 juli 2001 invoering van één loongebouw voor alle ING bedrijven met keiharde garanties op inkomen en doorgroei voor de huidige werknemers
invoering van een bonussyteem voor zo'n 6500 werknemers één pensioenregeling op basis van eindloon tot Fl.150.000 cao a la Carte
Voor meer informatie:
Dick van Huizen, bestuurder FNV Bondgenoten: 06-22528656 of