Xs4all bestrijdt domeinpiraterij

Persbericht XS4ALL
Diemen, 6 juli 2000

XS4ALL BESTRIJDT DOMEINPIRATERIJ

Sinds vorig jaar zijn er in Nederland enkele bedrijven actief die zoveel mogelijk domeinnamen registreren. Zij hopen deze namen met woekerwinst te kunnen
doorverkopen aan de bedrijven, personen of instellingen die er feitelijk het meeste recht op hebben. Ondanks enkele rechtszaken van gedupeerde merkhouders, blijven de domeinpiraten nieuwe namen registreren. Op
www.lamespace.nl/ heeft XS4ALL een publieke schandpaal geopend met een aanklacht tegen deze
wantoestanden en een oproep aan de Stichting Internet Domein Registratie Nederland tot herziening van het reglement.

In de Verenigde Staten is het fenomeen al langer bekend en zijn er expliciete maatregelen getroffen om dergelijke louche praktijken te voorkomen. In Nederland worden .nl domeinnamen exclusief toegewezen door de Stichting Internet Domein Registratie Nederland (SIDN). Alleen bedrijven kunnen een .nl domein aanvragen, met een uittreksel van de Kamer van Koophandel en een
zogeheten 'vrijwaringsverklaring'. Particulieren kunnen tot op heden geen eigen domeinnaam aanvragen bij de
Stichting. Deze regel is des te onbegrijpelijker voor de meeste mensen, omdat zij wel zonder moeite een
internationaal toplevel domein kunnen aanvragen op .com, .net of .org.

De Stichting Internet Domein Registratie werkt op dit moment aan een nieuw reglement. Hierin wordt ook een voorstel gedaan om particulieren een domeinnaam te laten registreren. De domeinpiraterij wordt echter op geen enkele wijze aan banden gelegd. XS4ALL neemt fel stelling tegen de domeindiefstal, en vraagt SIDN en overheid om zo snel mogelijk maatregelen te treffen om verdere windhandel te voorkomen. Ook roept XS4ALL overheid en stichting op om zo snel mogelijk een onafhankelijk registratiebureau in het leven te roepen voor particuliere domeinnamen.

Lees het pamflet op www.lamespace.nl

***Noot voor de redactie,

Noot voor redacties