Wachttijden Amsterdamse verzorgingshuizen op internet

Samenwerkende Instellingen Gezondheidszorg Regio Amsterdam

Amsterdam, 5 juli 2000

Wethouder Ter Horst opent website

Wachttijden Verpleeg- en verzorgingshuizen op internet

Vanaf morgen is het mogelijk om via de internetsite van de SIGRA (www.SIGRA.nl/wachttijd) informatie te krijgen over de wachttijden bij de verpleeg- en verzorgingshuizen in Amsterdam. De verpleeg- en verzorgingshuizen aangesloten bij de SIGRA zijn hiermee de eerste in de ouderenzorg in Nederland die hun wachtlijstinformatie gebundeld publiceren. De instellingen menen dat zij hiermee een eerste stap hebben gezet in de ontwikkeling van een breed pakket aan toegankelijke en transparante informatie voor de cliënt.

Donderdag 6 juli a.s. zal wethouder Ter Horst (Zorg) van de gemeente Amsterdam om 12.00 uur de Wachtlijstwebsite van de ouderenzorg in de regio Amsterdam openen. De officiële opening vindt plaats om 12.00 uur op het bureau van de SIGRA aan de Maassluisstraat 574a te Amsterdam.

De wachttijdtabel van de verpleeghuizen geeft in de eerste kolom het gemiddeld aantal wachtdagen voor een geïndiceerde cliënt per verpleeghuis weer. Het cijfer is gebaseerd op de gemiddelde wachtduur in het afgelopen half jaar en is daarmee een indicatie van de wachtduur voor cliënten die wachten op een verpleeghuisplaats. In de tweede kolom is het aantal plaatsingen in het betreffende verpleeghuis, opgenomen, ook over het afgelopen jaar. De wachtlijsten van de verpleeghuizen zijn uitgesplitst naar mensen met een psychogeriatrische of een somatische indicatie.

De wachttijdtabel van de verzorgingshuizen geeft per verzorgingshuis de zogenaamde doorlooptijd aan. De doorlooptijd geeft een indicatie van de periode (uitgedrukt in het aantal maanden) die een persoon die is geïndiceerd (en dus op de wachtlijst staat) moet wachten voordat hij of zij geplaatst wordt in een verzorgingshuis. De doorlooptijd wordt berekend door de lengte van de wachtlijst te relateren aan het aantal plaatsen dat gemiddeld per maand vrij komt.

Zowel voor de verpleeghuizen als de verzorgingshuizen geldt dat mensen die hoogurgent zijn, voorrang krijgen op mensen die minder urgent zijn. De wachttijd voor hoog-urgenten is dus korter.

Het publiceren van de wachtlijstgegevens op internet is slechts een van de gezamenlijke informatieproducten die de verpleeg- en verzorgingshuizen van de SIGRA ontwikkelen voor de cliënt. In de loop van de tijd zijn diverse informatieklappers, folders en brochures ontwikkeld die de oudere meer inzicht moeten geven in het brede zorgaanbod dat er in de regio Amsterdam bestaat. Steeds meer van deze informatie wordt ook digitaal aangeboden.

Noot voor redacties