Reactie NIBUD op artikel Telegraaf over ouderen en belasting

Datum nieuwsfeit: 06-07-2000
NIBUD Persbericht

6 juli 2000

Reactie NIBUD artikel Ouderen betaalden te veel belasting: berekeningen zijn géén NIBUD-berekeningen

In een artikel in onder meer de Telegraaf van 6 juli 2000 wordt gesteld dat de belastingdienst, op basis van berekeningen van het NIBUD, bejaarden in verzorgingshuizen waarschijnlijk al jaren fiscaal tekort doet. Deze berekening, zo blijkt uit een rechtszaak, aangespannen door fiscaal jurist Gouwetor, is naar het oordeel van het gerechtshof in Amsterdam onjuist. Het NIBUD wil echter met klem benadrukken dat de genoemde berekening geen berekening van het NIBUD, maar van de belastingdienst zelf is.

De belastingdienst heeft, op basis van NIBUD-tabellen en voorbeeldbegrotingen, zonder overleg, zélf berekeningen gemaakt. Het NIBUD is in het verleden veelvuldig door familieleden van bewoners in verzorgingstehuizen over deze fiscale zaak benaderd.

Ook het NIBUD heeft het idee dat de berekeningen van de belastingdienst niet correct zijn en heeft in het verleden geprobeerd hierover met de belastingdienst in contact te komen. De belastingdienst heeft echter altijd geweigerd om inhoudelijk op de berekeningen in te gaan.

Een verzorgingstehuis is een zogeheten AWBZ-instelling. Afhankelijk van de hoogte van het inkomen betaalt een bejaarde in een verzorgingshuis een eigen bijdrage (maximaal f 3.670 per maand). Deze eigen bijdrage kan als buitengewone last worden afgetrokken van de belasting. Omdat er in deze bijdrage uitgaven zitten, die men, wanneer men thuis zou wonen, ook zou hebben, mag men slechts een deel van de eigen bijdrage als buitengewone last opvoeren. Voor het deel dat men niet mag opvoeren als buitengewone last, hanteert de belastingdienst zelf samengestelde forfaitere aftrekbedragen. Deze bedragen zijn weliswaar gebaseerd op NIBUD-tabellen en voorbeeldbegrotingen, maar het NIBUD heeft de indruk dat deze gegevens niet op een goede manier zijn geïnterpreteerd. Daarvoor zou nader onderzoek nodig zijn.