Wessanen neemt Europees marktleider natural foods over

Datum nieuwsfeit: 07-07-2000

Wessanen meldt acquisitie van Europees marktleider in natural foods

De Concerndirectie van Koninklijke Wessanen nv deelt mede gisteren overeenstemming te hebben bereikt met groot-aandeelhouders van de Franse Distriborg Groep, waarbij 51% van de aandelen Distriborg wordt gekocht tegen een prijs van Eur 77 per aandeel. Wessanen is voornemens om voor dezelfde prijs een bod uit te brengen op de overige aandelen, die genoteerd zijn aan de "second
marché" van de Parijse effectenbeurs. De totale koopprijs van 100% van de aandelen zal Eur 115 miljoen bedragen. Wessanen neemt eveneens Eur 35 miljoen aan schulden van Distriborg over.

Met naar verwachting een omzet van Eur 250 miljoen in 2000 is Distriborg Europees marktleider op het gebied van natural en specialty foods¹. De producten van Distriborg worden zowel aan supermarkten als aan natuurvoedingswinkels verkocht. Door deze acquisitie verwerft Wessanen een vooraanstaande positie in een van de snelst groeiende segmenten van de voedingsmiddelen industrie in Europa. Het sluit volledig aan bij het streven van de onderneming om wereldwijd een belangrijke speler te worden in natural en specialty foods. Wessanen is in dit marktsegment al vertegenwoordigd door haar dochteronderneming Tree of Life, marktleider in de Verenigde Staten met in 2000 een verwachte jaaromzet van Eur
1,8 miljard.
De activiteiten van Distriborg en Tree of Life sluiten perfect op elkaar aan zowel door de complementariteit van de markten als de combinatiemogelijkheden van hun marketing en distributie ervaring op het gebied van natural en specialty foods.

Deze acquisitie zal met ingang van augustus worden geconsolideerd en naar verwachting direct een bescheiden bijdrage aan Wessanen's winst per aandeel leveren.
Verwacht wordt dat de transactie in oktober kan worden afgerond. Wessanen zal deze acquisitie financieren uit de beschikbare kredietfaciliteiten.
In de groeistrategie van Wessanen wordt prioriteit gegeven aan de uitbreiding van de natural en specialty foods activiteiten, die wereldwijd een belangrijke en - door haar snelle groei - aantrekkelijke niche vormen in de voedingsmiddelen markt. Wij zijn er van overtuigd, dat de consumententrends, die wijzen op meer aandacht voor gezondheid en welzijn, alsmede de grote vraag naar op het individu toegespitste producten, geweldige kansen bieden op het realiseren van hogere toegevoegde waarde.

Concerndirectie
Koninklijke Wessanen nv

Nadere informatie voor de pers
A.C. Kwak, tel. 020-5479410

¹ Natural foods omvatten ondermeer reform- en biologische producten, vitaminesupplementen en kruiden. Onder specialty foods worden delicatessen en etnische voedingsmiddelen uit de hele wereld begrepen.

Achtergrond informatie

1- Strategische overwegingen
Na met Tree of Life een nationaal distributie netwerk in de Verenigde Staten te hebben opgezet, richtte Wessanen zich op Europa als een logische volgende stap gezien de snelle groei van de natural en specialty foods markt alsmede het grote aantal kleine spelers op deze markt in Europa.
Als marktleider in natural en specialty foods in Europa biedt Distriborg Wessanen het platform bij uitstek om haar verdere internationale expansie in dit segment vorm te geven.

Tree of Life en Distriborg sluiten uitstekend op elkaar aan, omdat zij dezelfde groep gezondheidsbewuste consumenten bedienen in twee omvangrijke en complementaire markten. Dit biedt mogelijkheden op de volgende gebieden:
· de mogelijkheid om een Pan-Amerikaans en Pan-Europees distributienetwerk aan te bieden voor eigen merkproducten en merken van derden,
· de uitwisseling van consumenten- en product knowhow,
· het benutten van de specifieke merken expertise van Distriborg en
· de gelegenheid gebruik te maken van de logistieke expertise van Tree of Life.

2- Financiering
De aandelen van Distriborg waren niet wijd verspreid. De huidige algemeen directeur, de heer R. Pelen, en verwante partijen controlleerden 51%. De overige aandelen zijn genoteerd aan de "second marché" van de Parijse effectenbeurs. Er is overeenstemming bereikt om 51% van de aandelen te verwerven en op korte termijn zal met inachtneming van de Franse beursregels een bod worden gedaan op de overige aandelen tegen dezelfde prijs van Eur 77 per aandeel. Eur 77 per aandeel betekent een premie van circa 60% vergeleken met de slotkoers van het overigens weinig verhandelde Distriborg op 5 juli. Wij streven ernaar de totale transactie omstreeks october 2000 af te kunnen ronden. De als gevolg van het financieren van deze acquisitie toegenomen schuld zal leiden tot een toename van de verhouding tussen vreemd en eigen vemogen (debt to equity ratio) tot ongeveer 1.4 en zal een licht negatief effect hebben op de rentedekking van Wessanen.
Ervan uitgaande dat het bedrijf voor 100% wordt overgenomen, heeft de acquisitie van Distriborg een goodwill van Eur 115 miljoen tot gevolg, welke overeenkomstig Wessanen's waarderingsgrondslagen ten laste van het eigen vermogen zal worden gebracht.

3- Profiel van Koninklijke Wessanen nv
Koninklijke Wessanen nv is een in Nederland gevestigd multinationaal voedingsmiddelenconcern, actief in de Verenigde Staten, Europa en Azië, met Eur
3 miljard omzet in 1999. 75% van de omzet komt uit de Verenigde Staten middels de natural en specialty foods groep, Tree of Life, en de zuivelgroep, Marigold Foods, Crowley Foods en American Beverage Corporation. In Europa is het bedrijf actief in kaas, ontbijtgranen en convenience food. De belangrijkste bedrijven zijn Leerdammer Company, Dailycer en Beckers.

De gewone aandelen van Wessanen zijn genoteerd op de beurzen van Amsterdam, Londen, Duitsland en Zwitserland en worden in de Verenigde Staten als ADR's verhandeld.

4- Distriborg
Met een verwachte omzet in 2000 van Eur 250 miljoen is Distriborg de toonaangevende marketing- en distributie-organisatie van natural en specialty foods in Europa. In 30 jaar tijd heeft de groep een unieke positie op de Franse markt opgebouwd. Meer recent heeft zij haar activiteiten uitgebreid naar Engeland, Italië, België, Nederland en Spanje zowel door acquisities als door nieuwe vestigingen.
De omzet van Distriborg is gelijkelijk verdeeld over supermarkten en natuurvoedingswinkels. De eigen merken worden in beide kanalen ondersteund en vertegenwoordigen meer dan de helft van Distriborg's omzet.
In het supermarktkanaal verkoopt Distriborg hoofdzakelijk haar eigen merken, die worden gepositioneerd in de afdeling gezondheidsproducten. Het grootste merk is Bjorg, dat verkocht wordt in het segment biologische voeding. Met het Bjorg assortiment droge biologische producten werd in 1999 in dit segment in Frankrijk een marktaandeel van 44% behaald, dat nog steeds groeit. In 1999 kocht Distriborg het merk Gayelord Hauser van Danone, dat met een marktaandeel van 14% in 1999 de tweede plaats inneemt in de markt voor dieetproducten. Distriborg's uitgebreide assortiment speciale gezondheidsproducten bestaat verder uit de merken Vivis, Equilibrance, Vendomine en Athlon.
Distriborg heeft een marktaandeel van 13% van de Italiaanse natural foods markt in supermarkten.

De distributie van specialty foods aan supermarkten in Frankrijk wordt door een aparte divisie van Distriborg vezorgd.

In het kanaal van natuurvoedingswinkels worden naast de eigen merken Bonneterre en Evernat producten van derden afgezet. Dit complete assortiment vormt tezamen met een sterke marketingondersteuning de basis van de sterke positie die in Frankrijk is opgebouwd. In het Verenigd Koninkrijk heeft de dochteronderneming Brewhurst een marktaandeel van 15% in het natuurvoedingssegment.

De bedrijfsvoering vindt plaats vanuit Lyon, waar het hoofdkantoor en het grootste distributiecentrum gevestigd zijn, en decentraal vanuit een aantal dochterondernemingen. Alle distributiecentra zijn ingericht op de afhandeling en distributie van niche producten. Distriborg heeft geen productiefaciliteiten. Het bedrijf heeft 800 medewerkers in dienst.

De kleine Franse winkelketen van organische voedingsmiddelen, La Vie Claire, dat op dit moment eigendom is van de Distriborg Groep, zal geen deel uitmaken van deze transactie en haar omzet is niet meegenomen in het Distriborg omzetcijfer van Eur 250 miljoen.

5- Tree of Life
Tree of Life is de grootste dochteronderneming van Wessanen. Met een verwachte omzet in 2000 van Eur 1,8 miljoen is zij het toonaangevende marketing- en distributiebedrijf van natural en specialty foods in de Verenigde Staten.
Tree of Life heeft een uniek en over het gehele land verspreid distributienetwerk voor natural en specialty foods opgebouwd, zowel door autonome groei als door acquisities. Zij heeft thans 19 uiterst moderne distributiecentra in gebruik op strategische locaties in de Verenigde Staten en Canada. Er werken meer dan 6.000 mensen.

Tree of Life levert zowel aan het natuurvoedingswinkelkanaal als aan de belangrijke supermarktketens, in totaal meer dan 20.000 verkooppunten. De huidige leidende positie is verworven dank zij de omvang en het innovatieve karakter van het assortiment van meer dan 30.000 producten en de kwaliteit en inventiviteit van de marketingprogramma's ter ondersteuning van haar afnemers.

Tree of Life is de belangrijkste 'category manager' voor innovatieve niche producten geworden van een aantal vooraanstaande supermarktketens. Zij levert hen etnische voedingsmiddelen en delicatessen, en beheert de "Natural Food" afdeling van een aantal belangrijke Amerikaanse supermarktketens met het "store within a store' concept.

Voor meer informatie:
www.Wessanen.com