Christelijk jongerenblad Kivive vindt nieuwe uitgever

Datum nieuwsfeit: 07-07-2000

Kivive gaat door
christelijk jongerenblad vindt nieuwe uitgever

Na maanden van onzekerheid werd deze week bekend dat Kivive blijft bestaan. Deze week werden de handtekeningen gezet voor een samenwerking tussen het christelijke jongerenblad en uitgever Buijten & Schipperheijn bv. Dit betekent dat Kivive de komende twee jaren ongewijzigd doorgaat.

De opluchting bij Kivive is groot. De redactie onder leiding van Herman Wegter heeft nu de zekerheid door te kunnen gaan. Herman: ,,Onze vorige uitgever had besloten het blad toch niet uit te willen geven. Het zou financieel onaantrekkelijk zijn. Gelukkig hebben we nu een enthousiaste uitgever gevonden, die gelooft in Kivive en durft te investeren. We zijn als redactie ontzettend blij dat we door kunnen gaan met het schrijven van prikkelende verhalen voor christelijke jongeren.²

Folkert Rinkema, voorzitter van het algemeen bestuur: ,,De brieven die Kivive naar diverse uitgeverijen heeft gestuurd hebben een goede respons gehad. Reden voor het in zee gaan met Buijten & Schipperheijn is hun realistische aanpak in combinatie met een gedrevenheid die ook in Kivive te vinden is: een goed christelijk blad voor jongeren maken omdat het broodnodig is. Het is belangrijk in de onderhandelingen geweest dat Buijten & Schipperheijn sowieso twee jaar tijd, geld en energie gaat steken in Kivive. De uitgever krijgt alle rechten op het blad en daarmee heft de Stichting Kivive zichzelf op. Dat betekent een redactie die alleen met de nieuwe uitgever verder gaat. Het algemeen bestuur kan hiermee ontbonden worden¹¹.

Uitgever Buijten en Schippereijn is een onderdeel van de Telos-groep, waartoe ook uitgeverijen De Vuurbaak en Medema behoren. Verder heeft hebben de buro¹s Foto Eljee en FriVista hun toezegging gedaan om het blad verder te blijven voorzien van fotografie en vormgeving om een goede continuering te waarborgen.

In de afgelopen maanden van onzekerheid ontving Kivive veel steunbetuigingen van lezers. Er waren zelfs veel ouders die lieten weten een einde van het jongerenblad erg te betreuren. De medewerkers van Kivive hebben God gevraagd om Kivive te blijven gebruiken. Hij heeft de gebeden verhoord en dus blijft Kivive gewoon verschijnen.
Nadat de lezers twee maanden zonder Kivive hebben moeten stellen, komt nu in de tweede week van juli het volgende nummer uit.

Kivive is een christelijk maandblad voor 16-22 jarigen, met verhalen over alles wat christelijke jongeren bezighoudt. Kivive probeert jongeren de prikkelen na te denken over de belangrijke keuzes in hun leven, die te maken hebben met hete zaken als geloven, seksualiteit, levensdoelen en uitgaan.

Noot voor redacties