Voorstel decharge bestuurders en commissarissen aangenomen

Datum nieuwsfeit: 07-07-2000

RVD/DV

MINISTERRAAD: DECHARGE AAN BESTUURDERS EN COMMISSARISSEN......

Ministerie van Justitie
Persbericht Ministerraad
7 juli 2000

DECHARGE AAN BESTUURDERS EN COMMISSARISSEN

De ministerraad heeft op voorstel van minister Korthals van Justitie ingestemd met een wetsvoorstel over de wijze waarop decharge kan worden verleend aan bestuurders en commissarissen van bv.s en nv.s.
De statuten van veel nv.s en bv.s bepalen dat de vaststelling of goedkeuring van de jaarrekening door de aandeelhoudersvergadering in beginsel ook leidt tot decharge van bestuurders voor het door hen gevoerde bestuur en beleid, alsmede tot decharge aan commissarissen voor het door hen gehouden toezicht. Het wetsvoorstel houdt een scheiding in tussen het vaststellen of goedkeuren van de jaarrekening en decharge. Een besluit tot decharge dient afzonderlijk van een besluit over de jaarrekening te worden geagendeerd voor beraadslaging in de aandeelhoudersvergadering. Het afleggen van verantwoording aan de aandeelhoudersvergadering wordt hierdoor verbeterd.

Het wetsvoorstel hangt samen met een reeks van initiatieven van het kabinet in het kader van de verbetering van de corporate governance van vennootschappen. Een wettelijke regeling is ook geadviseerd door de Commissie Corporate Governance (commissie Peters I).

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

RVD, 07.07.2000

07 jul 00 17:10