Siemens breidt projecteringspakket voor instrumentatie uit

Datum nieuwsfeit: 07-07-2000
Siemens Nederland N.V.

AD PA 200005.442

Den Haag, vrijdag 7 juli 2000

Siemens breidt projecteringspakket voor instrumentatie uit met voor routing-functie

Siemens heeft van de Process Device Manager Simatic PDM een nieuwe versie vrijgegeven. Het softwarepakket voor het plant wide instellen, bedienen en visualiseren van veldapparatuur is nu ook geschikt voor routing.

De Process Device Manager Simatic PDM is een softwarepakket voor het integraal projecteren, parametreren, inbedrijfstellen en diagnose-stellen van vrijwel alle procesapparatuur met een interface voor buskoppeling. Dankzij de routingfunctie krijgt de engineer nu alle gegevens die nodig zijn voor het instellen van het apparaat en over alle data voor het stellen van de diagnose. Deze informatie is de basis voor asset- management van de apparatuur.

Dankzij deze routing-functie communiceert het engineeringstation in de ontwikkelomgeving rechtstreeks via de veldbus met de Simatic controllers. Deze controllers zijn gekoppeld met alle procesapparatuur door middel van Profibus-DP, Profibus-PA of het HART-protocol (Highway Addressable Remote Transducer). Deze communicatie vindt men integraal terug bij toepassing van Simatic PDM in het Process Control System Simatic PCS 7. De Process Device Manager communiceert vanuit het engineeringsstation met de AS-en, de controllers van PCS 7 en via de I/O in de decentraal geplaatste I/O-stations direct met de apparatuur in de meet- en regelomgeving.

Simatic PDM ondersteunt de HART Device Descriptions (DD). Hierdoor is het mogelijk vrijwel alle HART-apparatuur te parametreren. De gebruiker kan de DD's van apparaten, die er nieuw zijn bijgekomen, via Internet downloaden. Het adres hiervoor is www.feldgeraete.de. Daarnaast wordt Simatic PDM ook gebruikt voor asset- management. Alle instrumenten die zijn aangesloten met Profibus-DP/PA en HART zijn in één database geïntegreerd. Deze database omvat alle beschikbare gegevens van alle instrumenten. Zelfs is het mogelijk om instrumenten die niet op deze bussystemen zijn aangesloten in Simatic PDM te integreren. Hierdoor beschikt de gebruiker over één database met al de assets binnen zijn installatie.

Onder de apparatuur die via Simatic PDM toegankelijk is, treft men een groot aantal procesapparaten aan van onder meer ABB, Endress + Hauser, Hartmann und Braun, Krohne, Pepperl und Fuchs, Rosemount, Samson en Siemens. Simatic PDM functioneert onder Windows 95, Windows 98 en Windows NT op een PC of een programmeerapparaat. Met de routing-functie kan het parametreren en diagnose-stellen vanaf ieder punt op de veldbus plaatsvinden. Dit betekent voor de gebruiker dat men Simatic PDM kan installeren op een programmeerapparaat of een PC voor stand alone bediening van een procesapparaat en voor comfortabele bediening en visualisering op afstand.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heer A. van Eendenburg,
tel. (070) 333 3448

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325