Antwoord Kamervragen sluiting opvangcentra jeugdzorg

Datum nieuwsfeit: 07-07-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over sluiting van opvangcentra door bureaucjeugdzorg
Gemaakt: 12-7-2000 tijd: 17:14

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juli 2000

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen, gesteld door de leden van uw Kamer Eurlings en Atsma (beiden CDA) over sluiting van een residentiële voorziening voor jeugdhulpverlening in Friesland (2990012730).

Deze vragen zijn gesteld ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Arib (2990012580) en het lid Kant (2990012690).

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

Margo Vliegenthart

Antwoorden op kamervragen van Eurlings en Atsma over sluiting van een residentiële voorziening voor jeugdhulpverlening in Friesland.

(2990012730)

1.

Is het waar dat de op handen zijnde sluiting van het orthopedagogische jeugdinstelling Aekinga in Appelscha het gevolg is van minder subsidie aan de Stichting Jeugdzorg Friesland door het provinciaal bestuur van Friesland?

1.

Nee. De vaststelling van de subsidie van de provincie Friesland aan de Stichting Jeugdzorg Friesland geschiedt op basis van de werkelijke bezetting binnen de instellingen. Door de onderbezetting van onder andere de locatie Aekinga valt de (definitieve) subsidievaststelling lager uit dan de (begrote) subsidieverlening die is gebaseerd op volledige bezetting van de instellingen. Gedeputeerde Staten van Friesland hebben het voornemen om het verschil, ca. 4,5 miljoen gulden, via de Stichting Jeugdzorg Friesland weer te besteden aan andere vormen van jeugdhulpverlening, met name het wegwerken van wachtlijsten bij het Bureau Jeugdzorg en bij instellingen voor ambulante hulpverlening en voor vernieuwing van het hulpaanbod.

2.

Deelt u de mening dat de cliënten niet de dupe mogen worden, en bent u derhalve bereid om over deze kwestie in overleg te treden met het provinciaal bestuur van Friesland?

2.

Uw mening dat cliënten niet de dupe mogen worden van de sluiting van Aekinga, deel ik. Gedeputeerde Staten van Friesland hebben reeds aan de Stichting Jeugdzorg Friesland aangegeven dat een passend alternatief voor de huidige cliënten van Aekinga een voorwaarde is om in te kunnen stemmen met het plan voor sluiting van deze voorziening. De Stichting Jeugdzorg Friesland zal hiervoor een plan aan GS voorleggen. Waarschijnlijk worden de cliënten hoofdzakelijk ondergebracht in andere residentiële voorzieningen van de Stichting Jeugdzorg Friesland.

Overleg met het provinciaal bestuur ligt niet voor de hand gelet op de onderschieden verantwoordelijkheden en de voornemens.

Tweede Kamer der Staten Generaal