Overleg NVJ en FNV voor belangenbehartiging ANWB-redacteuren

Datum nieuwsfeit: 07-07-2000
Nederlandse Vereniging van journalisten

Belangenbehartiging ANWB-redacteuren

De NVJ zal in overleg treden met het bestuur van FNV Bondgenoten om de belangen van de redacties van de ANWB veilig te stellen.

Tot nu toe weigerde FNV Bondgenoten, partij bij de ANWB-CAO, de redacteurbelangen te behartigen tijdens de CAO-onderhandelingen die sinds april van dit jaar worden gevoerd.
Op 1 januari 1999 is bij de ANWB een CAO van kracht geworden, waarin een nieuw functiewaarderingssysteem is opgenomen met daaraan een nieuwe salarisstructuur gekoppeld. De nieuwe salarisschalen betekenen echter een rigoureuze salarisachteruitgang voor redacteuren die sinds januari 1999 in dienst van de ANWB zijn getreden. Voor de zittende redacteuren zijn de vroegere salarisschalen gegarandeerd. De oude schalen stemden overeen met de salarisschalen van de CAO voor publiekstijdschriften.
De redacties van de ANWB hebben samen met de NVJ bij FNV Bondgenoten veelvuldig aangedrongen op belangenbehartiging tijdens de recente CAO-onderhandelingen. Dit is tot nu toe niet gebeurd. Inmiddels hebben ook de leden van FNV Bondgenoten het bereikte principeakkoord verworpen.