Perscombinatie in hoger beroep

Datum nieuwsfeit: 07-07-2000
Nederlandse Vereniging van journalisten

Perscombinatie in hoger beroep

Een groep van 26 gepensioneerde werknemers van de Perscombinatie is onlangs door de rechter in het gelijk gesteld in een procedure die zij hadden aangespannen tegen de Perscombinatie. De werkgever besloot in 1996 om de werkgeversbijdrage voor de ziektekostenpremie te beëindigen. De Perscombinatie heeft aangekondigd in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak. De NVJ werd hiervan enkele weken geleden op de hoogte gesteld.

De maatregel om de werkgeversbijdrage voor de ziektekostenpremie te beëindigen, betrof tevens gepensioneerde (ex)-werknemers, die hier geen inspraak in hadden gehad. De ingreep had voor sommige oud-medewerkers een inkomensvermindering van bijna 2.000 gulden tot gevolg. Een nader overleg over de maatregel leverde geen succes op. De 26 betrokken journalisten en niet-journalisten spanden toen een procedure aan tegen de Perscombinatie. De NVJ heeft acht NVJ-leden uit de groep inmiddels een financiële bijdrage in de advocaatkosten verleend.