Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

CDA-er in Europarlement: gevolgen van veilingen UMTS

Datum nieuwsfeit: 07-07-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Persbericht drs Wim van Velzen

7 juli 2000

GEVOLGEN VAN VEILINGEN VAN UMTS-FREQUENTIES

Brussel - De UMTS-veiling zoals die momenteel in Nederland wordt gehouden is mogelijk in strijd met EU-recht. Europees Commissaris Liikanen antwoordt op vragen van CDA-Europarlementariër Wim van Velzen dat de Europese Commissie met name de economische effecten en de principes van onafhankelijkheid, non-discriminatie, proportionaliteit en transparantie zal gaan toetsen. Dit antwoord is voor Van Velzen aanleiding tot het stellen van vervolgvragen.

Van Velzen: "Ik wil alsnog weten of de Europese Commissie akkoord is met het feit dat de Nederlandse veiling wordt georganiseerd door de Nederlandse staat -die ook nog eens grootaandeelhouder is van een van de bieders- terwijl duidelijk in de vergunningenrichtlijn (artikel 11 lid 2) staat dat dit door de onafhankelijke OPTA moet worden gedaan.

Commissaris Liikanen ziet geen kans om nu iets te doen, maar is van plan om achteraf te gaan toetsen. Ik vraag mij dan af welke mogelijkheden hij heeft om nog op te treden. De veiling is na de toetsing al achter de rug de vergunningen zijn verkocht. Hoe zou je dan nog benadeelde bieders nog kunnen compenseren. En als er geld moet worden teruggestort is onbekend aan wie moet worden betaald. Daarnaast lijkt mij dat zo´n onderzoek achteraf de snelle ontwikkelingen binnen de telecomsector kan afremmen in plaats van stimuleren."


-einde bericht-

Woordvoerder: Wim van Velzen, tel. 06-53893163

De letterlijke tekst van de vervolgvragen:

Gevolgen van veiling van UMTS-frequenties voor mobiele telefonie

schriftelijke spoedvraag aan de Europese Commissie

ingediend op 7 juli 2000

door Wim van Velzen, lid van het Europees Parlement

In antwoord op mijn spoedvraag aan de EC (P1839/00) stelt Commissaris Liikanen dat de Commissie het economisch effect van veilingen onderzoekt welk effect afhangt van een veelheid aan variabelen.


1. Welke criteria hanteert de EC om de gelijke behandeling (art 11 vergunningenrichtlijn) te toetsen van nieuwkomers en incumbents, en betekent dit ook operationeel dat er bij veilingen aparte blokken moeten komen voor nieuwkomers en incumbents?


2. Welke juridische basis gebruikt de EC voor een dergelijke ex post economische analyse?


3. Indien zo´n ex post economische analyse aantoont dat de hoge veilingopbrengsten niet te verenigen zijn met het bepaalde in de vergunningenrichtlijn en/of andere principes van EG-recht, hoe is dan de verdere procedure, en aan wie moet worden terugbetaald, wat betekent dit voor de reeds gehouden veilingen?

4. Welke ex ante maatregelen gaat de EC, mede gezien de huidige context, voorstellen in de komende herziening van de telecom-wetgeving om in de toekomst te voorkomen dat er ex post ingegrepen moet worden, en indien er geen maatregelen in het komende pakket maatregelen voorzien zijn, welke moeten er dan worden opgenomen?


5. Hoe garandeert de EC dat zo´n economisch onderzoek, dat zorgvuldig zal worden uitgevoerd en dus tijd in beslag zal nemen, geen hindernis of zelfs een concurrentieverstorend effect zal veroorzaken in de zich zeer snel ontwikkelende telecommarkt, waarin het concurrentievoordeel voor bedrijven die als eerste met een product komen onomstotelijk vast staat?


6. Kan de EC toezeggen dat zij actief toe zal zien dat bijzondere toegangsovereenkomsten ten behoeve van derden worden gesloten door UMTS vergunningshouders?


7. A. Is de EC akkoord met het gegeven dat bij een aantal veilingen de nationale overheid uitvoert wat volgens de vergunningenrichtlijn (art 11 lid 2) uitgevoerd moet worden door de NRA?
B. Is de EC van oordeel dat bij de Nederlandse veiling, waar de Nederlandse staat optreedt als organisator van de veiling en tegelijkertijd grootaandeelhouder is van één van de bieders in het veilingproces, de neutraliteit gewaarborgd is?

De letterlijke tekst van de eerste vraag en het antwoord van Liikanen:

Written question P-1839/00

by W.G. van Velzen (PPE-ED)

to the Commission

Subject: Auctioning of mobile-telephone radio frequencies

On 24 May 2000, at the hearing on the 1999 review in Parliament, Commissioner Liikanen voiced his disquiet at the considerable proceeds form the auctioning-off of UMTS frequencies in the United Kingdom. I very much share that disquiet and note that the EC can bring infringement proceedings against the UK on the basis of Article 11 of the licences directive.


1. In view inter alia of the disquiet voiced and the point made above, why does the Commission not commence infringement proceedings against the UK?

2 Is the EC ultimately prepared to commence infringement proceedings on the same grounds against the Netherlands, Germany and Denmark, which are planning to auction-off frequencies for UMTS usage?

article 11 licences-directive

Fees and charges for individual licences


1. Member States stall ensure that any fees imposed on undertakings as part of authorisation procedures seek only to cover the administrative costs incurred in the issue, management, control and enforcement of the applicable individual licences. The fees for an individual licence shall be proportionate to the work involved and be published in an appropriate and sufficiently detailed manner, so as to be readily accessible.


2. Notwithstanding paragraph 1 Member States may, where scarce resources are to be used, allow their national regulatory authorities to impose charges, which reflect the need to ensure the optimal use of these resources. Those charges shall be non-discriminatory and take into particular account the need to foster the development of innovative services and competition.
P-1839/00EN

Answer given by Mr Liikanen

on behalf of the Commission

The Commission is following closely the implementation of procedures in the Member States for the licensing of third generation mobile networks, including those involving the auctioning of radio frequency spectrum. It is doing so in the light of the applicable provisions of Community law, notably Directive 97/13/EC of the Parliament and of the Council of 10 April 1997, on a common framework for general authorisations and individual licences in the field of telecommunications services, Commission Directive 90/388/EEC of 28 June 1990, on competition in the markets from telecommunications services (as amended) and Decision No 128/1999/EC of Parliament and of the Council 9of 14 December 1998 on the co-ordinated introduction of a third-generation mobile and wireless communications system (UMTS) in the Community, as well as the competition rules of the EC Treaty.

In particular, Article 10(3) of Directive 97/13/EC provides that selection criteria for licensing of scarce resources such as radio frequencies should be "objective, non-discriminatory, detailed, transparent and proportionate". In addition, Article 11(2) states that "... Member States may, where scarce resources are to be used, allow their national regulatory authorities to impose charges, which reflect the need to ensure the optimal use of these resources. Those charges shall be non-discriminatory and take into particular account the need to foster the development of innovative services and competition."

Consequently, it is for Member States to determine, in accordance with the principle of subsidiarity, what procedures to follow in allocating the limited frequency spectrum available for third generation networks, provided that they comply with the principles of objectivity, non-discrimination, proportionality and transparency established by Community law. The Commission is of the view that the use of auction procedures for the allocation of radio frequencies for third generation mobile networks is not in itself contrary to those principles and cannot as such be subject to an infringement procedure. As for the need to foster the development of innovative services and competition, it depends on the economic effect of the various auction formulae used. Those depend on a number of variables (length of licence, rules for payment of licence fees, conditions for network deployment, and roaming obligations) which cannot yet be assessed. The Commission continues to monitor the licensing process in the Member States with great attention. it is particularly attentive to the need to ensure that the above-mentioned principles are respected, and is making an assessment of the economic impact of the procedures used.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie