Straatopera en wijn op het Museumplein in Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 08-07-2000

Straatopera en wijn op het Museumplein

Op zaterdag 8 juli a.s. trekt het Amsterdamse Museumplein een Frans jasje aan met een gratis toegankelijk cultuur- en wijnevenement op topniveau. Tussen 12 uur 's middags en 8 uur
's avonds wordt een deel van het plein omgetoverd in een belle-époqueruimte. Drie keer (om 13h,15h en 17h)verzorgt het volledige koor van de Opéra de Nantes een voorstelling van de straatopera Les Noces. Het stuk werd speciaal voor deze tournee gecreëerd door Jacques Leroy op basis van fragmenten uit operettes en opera's van Offenbach, Verdi en Chabrier. Met een symbolische bruiloft als leidraad vertelt het de blijde intrede van de bereomdste wijn uit de regio rond Nantes, de Muscadet-sur-Lie, waarvan de vrolijke frisheid wonderwel bij de muziek en de belle-époquesfeer past. Het decor en de kostuums werden ontworpen door jonge Franse couturiers die de belle époque door een futuristische bril bekeken. Het evenement start om 12h met een vrolijke openingsstoet die de nieuwe Muscadet-sur-Lie 1999 in Amsterdam inhaalt. Voor, tussen en na de operavoorstellingen wordt deze wijn gevierd met allerlei performances: krachtpatsers doen hun ding met reuzengrote wijnvaten, mimekunstenaars en accordeonspelers brengen een Frans sfeertje en de wijn zelf kan geproefd worden in een kiosk met de typische vorm van een strohoed. Eetstalletjes stillen de kleine trek met hapjes die perfect met een glas Muscadet samengaan: oesters uit de Vendée, Hollandse maatjes en sushi. De voorstellingen zijn gratis, de wijn wordt aangeboden voor een symbolische prijs. Het evenement in Amsterdam kadert in een Europese straattournee van de Opéra de Nantes. Er wordt alleen gespeeld op pleinen die een sleutelrol in het cultuurleven van de stad vervullen: Covent Garden in London, de Brandenburger Tor in Berlijn, de Place de l'Odéon in Parijs en het Muntplein in Brussel.
Voor meer informatie: Ludo Hugaerts,
tel. 0032-93577612