Technisch Paradijs: Honderd jaar elektriciteit in huis

Spaarne 16, Haarlem, tel. 023-531 90 10, fax 023-534 20 04
Email / internet:
(teyler@euronet.nl) / www.teylersmuseum.nl

Pas als een keer de elektriciteit uitvalt, realiseren we ons hoe afhankelijk we in ons dagelijks leven van deze energiebron zijn geworden. In een eeuw tijd is onze handmatige huishouding veranderd in een geautomatiseerd bedrijf dat zonder elektriciteit niets voorstelt. De ontwikkeling naar ‘alles elektrisch' is het onderwerp van de tentoonstelling Het Technisch Paradijs in Teylers Museum. Deze zomerexpositie wordt gehouden ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

De elektrificatie van ons huishouden wordt getoond aan de hand van honderden apparaten die fabrikanten en energiebedrijven de consument in de loop van de tijd hebben aangeboden: van zinvol tot zinloos, van smaakvol tot levensgevaarlijk. De rol van de (bedrijfs-)laboratoria - waar allerlei huishoudelijke producten worden ontwikkeld en getest - wordt inzichtelijk gemaakt door een mini-laboratorium voor kinderen. Hier kunnen testkids zelf aan de slag met verschillende experimenten, die ook thuis eenvoudig en veilig te herhalen zijn. Natuurlijk komt ook de consument aan bod die zich, eenmaal misleid door reclame, liever laat leiden door onafhankelijke testen en keurmerken. Kortom, een tentoonstelling die duidelijk maakt waarom de elektrische botervloot het niet haalde en we nog steeds koken op gas.

Er is al een generatie die niet meer weet waarvoor het wasbord, de weckpot of de wringer diende. Voorwerpen die nog niet zo lang geleden vervangen werden door apparaten die werken op elektra of gas. In de jaren '20 en '30 woedde een felle concurrentiestrijd tussen gas- en elektriciteitsbedrijven om de gunst van de consument. De energiebedrijven stelden zelfs adviseuses en kookleraressen aan om de huisvrouw voor zich te winnen. Deze slag om de huisvrouw wordt geïllustreerd aan de hand van propagandafilmpjes, brochures en affiches.

Toen er een tekort aan huishoudelijk personeel ontstond, waardoor de vrouw des huizes voortaan zelf meer taken kreeg toebedeeld, werd het belangrijk dat het werk efficiënt kon worden uitgeoefend met tijdsbesparende apparaten. Stoffer en blik maakten plaats voor de stofzuiger, de wasmachine verving de tobbe en in plaats van het petroleumstel ging het fornuis aan.

De tentoonstelling volgt de ontwikkeling van strijkijzer, stofzuiger en wasmachine en laat zien hoe een ‘elektrisch ontbijt' er uit zag. Behalve voor hygiëne en voeding is er aandacht voor massacommunicatie en amusement, die met de introductie van radio en televisie hun intrede in het gezinsleven deden.
Een keuken uit de jaren '60 laat zien hoe efficiënt het huishouden dan is geworden en welke apparaten ‘het hebben gehaald'. Hiermee komen we in het tijdperk van Consumentenbond en KEMA-keur. Tot slot kan de bezoeker een kijkje nemen in het huis van de toekomst, waar zelflerende systemen onze behoeften in kaart brengen en huishoudelijke producten optimaal zijn aangepast aan ieders persoonlijke wensen.

Het Technisch Paradijs kwam tot stand dankzij een financiële bijdrage van NWO, naar ideeën van Stichting Historie der Techniek en met materiële ondersteuning van NUON, Energetica , Industrion , Rijksarchief in Noord-Holland en Philips.

Voor persdia's en meer informatie kunt u contact opnemen met de Afdeling Presentatie, 023-5319010.