Politiebericht Friesland

Politiebericht Friesland: Friesland 9-07-2000
Politieberichten van 7/7 (13.00 uur) t/m 8/67 13.00 uur
Makkinga: inbraak auto
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Van Brederostraat. De linker achterruit van de auto werd ingeslagen. Uit de auto heeft men een radio/cd-speler, een bril en 6 cd's weggenomen. De eigenaar, een 40-jarige inwoner uit Appelscha, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: openbare orde
Vrijdag tussen 07.00 en 14.00 uur is regelmatig controle gehouden op De Tuinen in verband met de overlast, die werd veroorzaakt door rondhangend zwervers en drugsgebruikers. Verschillende personen kregen de aanzegging te vertrekken, waaraan door hen werd voldaan. Twee inwoners van Leeuwarden, van 40 en 39 jaar oud, kregen een proces-verbaal ter zake overtreding van de APV (rondhangen in de portieken).

Leeuwarden: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 13.15 uur vond op de kruising Aldlansdyk Lenteklokje een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fietster. De fietster, een 18-jarige inwoonster uit Wergea, kwam vanaf het Lenteklokje en wilde de kruising met de Aldlansdyk oversteken. Zij verleende daarbij geen voorrang aan een personenauto, die bestuurd werd door een 47-jarige inwoonster uit Burgum. De fietster werd gewond afgevoerd naar het MCL-Zuid. Na behandeling kon zij weer naar huis.
Leeuwarden: inbraak
Donderdag tussen 20.00 en 21.00 uur werd ingebroken in een tandartsenpraktijk aan de Groningerstraatweg. Aan de achterzijde van het pand werd een deur geforceerd en uit de bureaulade werd een geldkistje weggenomen, met daarin een klein geldbedrag. Een 43-jarige inwoner uit Leeuwarden heeft aangifte gedaan.

Haulerwijk: steekpartij
Vrijdag omstreeks 14.00 uur kwam er een melding binnen dat op de Koudenburgerweg iemand zou zijn neergestoken. Het slachtoffer, een man van 20 jaar uit Haulerwijk, was reeds binnengebracht bij de huisartsenpraktijk in Haulerwijk en werd van daaruit direct vervoerd naar het ziekenhuis in Drachten met een steekwond in zijn buik. Het slachtoffer was in de woning aan de Koudenburgerweg binnen gekomen en in de keuken stak de 24-jarige inwonende zoon plotseling met een mes op het slachtoffer in. De verdachte verkeerde in de veronderstelling dat hij nog geld tegoed had van het slachtoffer. De verdachte was onder psychiatrische behandeling. De verdachte werd kort na de steekpartij in zijn woning aangehouden en is overgebracht naar het bureau in Heerenveen en aldaar ingesloten. Het mes waarmee hij gestoken had, werd in de keuken teruggevonden en is in beslag genomen.
Damwoude: aanrijding gewonde
Vrijdag omstreeks 17.20 uur vond een aanrijding plaats op de kruising Hoofdweg Conradi Veenlandstraat. Ter plaatse bleek dat een 36-jarige inwoner uit Damwoude met zijn fiets komende vanaf de C. Veenlandstraat de rijbaan van de Hoofdweg wilde oversteken. Hij verleende daarbij geen voorrang aan een autobus, die bestuurd werd door 36-jarige inwoonster van Wieuwert. De fietser is gewond afgevoerd naar het ziekenhuis in Dokkum en is aldaar opgenomen. In het ziekenhuis werd van hem een bloedproef afgenomen.

Oentsjerk: keukenbrand
Vrijdag omstreeks 18.30 uur had een 25-jarige inwoonster van Oentsjerk in haar woning aan de Hofwegen de frituurpan op het vuur gezet. Ondertussen was zij haar zoontje gaan zoeken. Toen zij bij de woning terugkwam, bleek dat de vlam in de pan was geslagen. Zij heeft eerst zelf getracht het vuur te blussen, maar toen dit niet lukte, werd de brandweer gewaarschuwd, die het vuur heeft geblust. De keuken had brandschade, terwijl de rest van de woning rookschade opliep.
Drachten: brand
Vrijdag omstreeks 22.15 uur kwam er een melding binnen dat er brand zou zijn in de flat aan de Tjaarda. Het bleek dat op de 12de verdieping brand was uitgebroken. Er was hier sprake van een uitslaande brand. De brandweer was met groot materiaal uitgerukt en had de brand na ongeveer een kwartier onder controle. De bewoner een man van 56 jaar uit Drachten, kon zich zelf in veiligheid brengen. Hij verkeerde onder invloed en had rook ingeademd. Een arts heeft hem onderzocht. Daarna heeft de man, voor zijn eigen veiligheid en daar hij geen woning meer had, voor een nacht onderdak gekregen op het bureau. Hoe is brand kon ontstaan, is nog niet duidelijk. De technische recherche zal een onderzoek instellen. De slaapkamer, badkamer en de hal brandden volledig uit, terwijl de woonkamer en keuken zwaar beschadigd werden. De flats naast en onder de brandende flat hebben rook-, roet- en waterschade opgelopen. De bewoners behoefden hun woningen niet te verlaten.

Wommels: dodelijke aanrijding
Vrijdag omstreeks 20.30 uur vond op de Westergoawei onder Wommels een dodelijk verkeersongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, de 28-jarige Robert Verweij, uit Witmarsum, kwam met zijn auto uit de richting Wommels en reed in de richting Winsum. Op een gegeven moment haalde hij een voor hem rijdende auto in, terwijl uit tegenovergestelde richting drie wagens naderden. De bestuurder van de voorste auto, kon hem ontwijken door de berm in te sturen. De daarachter rijdende auto, bestuurd door een 47-jarige inwoner uit Nootdorp, kwam frontaal in botsing met de auto van Verweij. De daarachter rijdende auto, die bestuurd werd door een 54-jarige inwoner uit Oosthem werd ook nog geraakt. Deze bestuurder raakte niet gewond. De bestuurder uit Nootdorp werd zwaargewond overgebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden. De 28-jarige Robert Verweij overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. De brandweer Wommels heeft de slachtoffers uit de wrakken bevrijd. Het verkeer op de Westergoawei werd tot 22.30 uur omgeleid.

Heerenveen: onder invloed
Zaterdag omstreeks 01.00 uur werd op de Magnesiumweg een bestuurder gecontroleerd. De man, een 27-jarige inwoner uit Oldeberkoop bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 470 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Franeker: vernieling
Zaterdag omstreeks 02.45 uur werd een 39-jarige inwoner uit Franeker geweigerd bij een horecagelegenheid in Franeker. De man werd hierop boos en pakte een fiets en smeet deze tegen de ramen (werden niet vernield) van de horecagelegenheid. De fiets werd hierdoor beschadigd. Toen de man ook nog de eigenaar van de horecagelegenheid een klap gaf, was de maat vol en werd de man aangehouden en ingesloten.
Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272