Ernst & Young: Kostprijs aandelen bij statuswisseling

Ernst & Young

Belastingadviseurs
Kostprijs aandelen bij statuswisseling

Op 3 december 1999 heeft de staatssecretaris van Financiën een Besluit uitgevaardigd inzake de sfeerovergang van aandelenbelangen, dat wil zeggen van een aandelenbelang dat van de deelnemingssfeer naar niet deelnemingssfeer gaat en vice versa. Bij de bepaling van het uiteindelijke resultaat bij verkoop van het aandelenbelang is in beginsel het verschil tussen de verkoopprijs en de kostprijs c.q. boekwaarde van het aandelenbelang winst c.q. verlies dat al dan niet onder de deelnemingsvrijsteling valt.

In het Besluit van de staatssecretaris van Financiën is nader toegelicht hoe het uiteindelijke verkoopresultaat bepaald dient te worden ingeval van sfeerovergang van een aandelenbelang. E.e.a. kan worden toegelicht aan de hand van het volgende voorbeeld.

Voorbeeld:
Belanghebbende koopt op 1 januari 2000 een 6%-aandelenbelang in E&Y N.V. voor f. 100. Als gevolg van een aandelenemissie op 1 juli 2000 daalt genoemd aandelenbelang tot 4%. De waarde van het pakket op dat moment bedroeg f. 120. Op 31 december 2000 besluit belanghebbende haar 4%-aandelenbelang in E&Y N.V. te verkopen voor f. 80. Het resultaat ter zake van deze verkoop bedraagt per saldo f. 20 verlies (f. 80 -/- f. 100). Dit verlies dient volgens het Besluit van de staatssecretaris van Financiën als volgt te worden bepaald: f. 20 winst niet belast (toe te rekenen aan deelnemingperiode) en f. 40 verlies aftrekbaar (toe te rekenen aan niet-deelnemingsperiode).

Ingeval in bovenstaande casus een 4%-aandelenbelang stijgt naar een 6%-aandelenbelang in E&Y N.V. bij gelijkblijvende cijfers is eveneens sprake bij verkoop van f. 20 verlies. Dit verlies bestaat uit f. 20 winst belast (toe te rekenen aan niet-deelnemingsperiode) en f. 40 verlies niet aftrekbaar (toe te rekenen aan deelnemingsperiode).

Bovenstaande wijze van bepalen van het verkoopresultaat ingeval van sfeerovergang van een aandelenbelang wordt wel volledige compartimentering genoemd. Daarnaast is in het Besluit van de staatssecretaris van Financiën bepaald dat op het moment van sfeerovergang van het aandelenbelang een herziening van de kostprijs van het aandelenbelang is toegestaan, al dan niet via een belaste of onbelast herwaardering van het aandelenbelang. Ingeval belanghebbende haar oorspronkelijke kostprijs handhaaft, dient schriftelijk te worden verklaard aan de inspecteur wat de waarde in het economische verkeer bedroeg ten tijde van sfeerovergang ten einde het latere verkoopresultaat te bepalen volgens de leer van de volledige compartimentering.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Jos Peters, telefoonnummer (010) 407 25 95, van de adviesgroep International Tax Services.