Mitsubishi stopt met DTCC

Datum nieuwsfeit: 10-07-2000
AutoRai

Mitsubishi stopt met DTCC 10-7-00 17:45:00.

Mitsubishi zal volgend jaar niet meer aan de start van het Libertel Dutch Touring Car Championship (DTCC) verschijnen. Na vier jaren in de koningsklasse van de nationale autosport stopt importeur Mitsubishi Motor Sales Nederland (MMSN) met de racerij. Belangrijkste reden voor dit besluit is het uitblijven van de eerder aangekondigde tweeliter motor voor de Mitsubishi Carisma en de veranderde prioriteiten in de marketingactiviteiten van Mitsubishi. De bekendmaking komt op een moment dat de beide raceteams van Mitsubishi volop in de belangstelling staan en zich op sportief gebied kunnen meten met de top in het kampioenschap.

Boudewijn Finson, President van MMSN: Wij maken de beslissing zo vroeg in het seizoen bekend om Cavallino, maar ook onze rijders en de partners in het team, de gelegenheid te geven nieuwe plannen voor 2001 te maken. Wij zelf kunnen terugkijken op vier succesvolle jaren in de koningsklasse van de nationale autosport. Wij hebben sinds 1996 veel in de belangstelling gestaan en dat heeft zeker bijgedragen aan de bekendheid en het imago van ons model Carisma en ons unieke GDI-concept. Immers, we hebben laten zien dat de direct ingespoten benzinemotor behalve zuinig ook heel sportief kan zijn. Onze vele activiteiten op het Circuit Park Zandvoort hebben daarnaast ongetwijfeld bijgedragen aan een positief imago van het merk Mitsubishi in Nederland, niet in de laatste plaats vanwege de perfecte uitstraling van ons team, gerund door Cavallino Engineering.

Zware beslissing
Het feit dat de voor dit seizoen aangekondigde tweeliter GDI-benzinemotor definitief niet in productie gaat, heeft zwaar meegewogen bij het maken van de keuze om al of niet door te gaan in het DTCC. Preparateur Peter van Erp loopt met de 1.8 liter motor nu duidelijk tegen het einde van de ontwikkelingsmogelijkheden aan, waar andere teams steeds meer progressie kunnen boeken. Finson: Het was natuurlijk een zware beslissing. Zeker omdat we dit seizoen volop in de belangstelling staan, fantastische partners hebben en we nog nooit zoveel gasten ontvingen tijdens de raceweekeinden.
Andere prioriteiten
De ontwikkeling van het productgamma dwingt MMSN andere prioriteiten te stellen bij de verdeling van het marketingbudget. Zo gaat men bijvoorbeeld meer investeren in de promotie van de uitgebreide serie terreinwagens. Laat echter één ding duidelijk zijn: wij stoppen niet met autosport omdat wij ontevreden zijn; onze prioriteiten liggen vanaf volgend jaar gewoonweg anders. Bovendien moeten we vanwege de financiële situatie van ons moederbedrijf méér dan ooit keuzes maken.
Tenslotte: nu vrijwel alle automerken met direct ingespoten benzinemotoren gaan komen, is er bij ons de komende jaren minder behoefte met dit concept aan de weg te timmeren, aldus Finson.

Aanrader
Toch staat MMSN positief ten opzichte van de autosport in Nederland. Finson: Wij raden collega-importeurs zeker niet af in de racerij actief te worden. Op het moment dat je een product hebt dat kansen biedt in een topklasse als het DTCC en het past binnen de marketingactiviteiten, kan de Nederlandse autosport veel betekenen voor je merk en voor de motivatie van de organisatie, dat kan ik zeggen uit eigen ervaring. Autosport begint in Nederland steeds meer te leven, en de professionalisering van het Circuit Park Zandvoort maakt het steeds aantrekkelijker om veel afgeleide activiteiten te ontplooien. Essentieel is uiteraard wèl het inhuren van een professionele tuner en teammanager. Wij hadden ons de afgelopen jaren geen betere partner kunnen wensen dan Peter van Erp van Cavallino Engineering. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat hij een ander automerk voor de kwaliteiten van zijn onderneming zal weten te interesseren.

Ambassadeurs
Afsluitend merkt Finson op: Wij zijn zeer veel dank verschuldigd aan de coureurs Allard Kalff, Tim Coronel, Sandra van der Sloot en Paul van Splunteren voor het werk dat zij de afgelopen jaren voor ons merk hebben gedaan. Samen met Peter van Erp hebben zij op een fantastische wijze het ambassadeurschap van ons merk op zich genomen. Zonder hun inzet konden we nu niet terugblikken op vier fantastische jaren autosport!