Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 10-07-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 10-07-2000 Politieberichten van 9/9 (13.00 uur) t/m 10/7 (07.00 uur)

Hindeloopen: auto te water
Zondag omstreeks 10.30 uur was een inwoner uit Joure vogeltjes aan het bestuderen onder Hindeloopen. Hij zag toen dat een boot aan lager wal raakte en had dit vervolgens gemeld bij de reddingsbrigade. Deze waren uitgevaren om de mensen op de boot te helpen. Hierna was de man uit Joure naar de haven in Hindeloopen gereden om de binnenkomst mee te maken. Nadat hij samen met zijn vrouw was uitgestapt en was weggelopen in de richting haven, hoorden zij plotseling een vreemd geluid en toen zij omkeken, zagen zij nog net hun auto in de haven verdwijnen. Een takelbedrijf heeft de auto uit de haven gevist.
Buitenpost: vernielingen NS-station
Van zaterdag op zondag werden diverse vernielingen gepleegd bij het NS-station aan het Stationsplein. Fietsen waren uit de stalling gehaald en in de spoorbomen gehangen, waardoor deze niet meer gebruikt konden worden. Ook werden een aantal ruiten van de wachtruimte ingegooid. Van een telefooncel aan de voorzijde van het station werden alle ruiten ingeslagen. De afgesloten wachtruimte werd opengebroken en binnen werd een enorme rommel gemaakt. De schade loopt in de duizenden guldens. De spoorwegpolitie heeft de zaak in onderzoek.
Grou: foutief parkeren
Afgelopen zondag (een koopzondag in Grou) werden op de Meersweg en Volmaweg in totaal 18 bestuurders bekeurd ter zake het niet in acht nemen van de parkeerverboden. In de onmiddellijke omgeving was voldoende parkeergelegenheid.

Drachten: illegale vreemdeling
Zondag omstreeks 16.35 uur werd op de Torenstraat een automobilist gecontroleerd. De man, een 39-jarige inwoner uit Tilburg droeg geen autogordel en ook kon hij op eerste vordering geen rijbewijs en kentekenbewijs ter inzage afgeven. Toen de man naar zijn naam werd gevraagd, gaf hij een valse naam op. De man werd met zijn auto overgebracht naar het bureau en aldaar bleek dat hij dat hij illegaal (Ethiopische nationaliteit/ was reeds uitgeprocedeerd) in Nederland verbleef en dat hij nog een geldboete had openstaan van f 225.-. De man is ingesloten.

Jubbega: onder invloed
Zondag omstreeks 18.00 uur werd op de Hendrik de Vosweg een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 42-jarige inwoner uit Jubbega bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 300 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Leeuwarden: inbraak woning
Zondag tussen 10.45 en 17.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Pilotenespel. Door het forceren van een keukenraam kwam men de woning binnen. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden sieraden en een televisie weggenomen. De bewoonster, een vrouw van 26 jaar, heeft aangifte gedaan.

Drachten: vernieling ruit
Zondag omstreeks 22.30 uur werd gemeld dat een man een groot raam (1.50 x 1.50 meter) aan de achterzijde van het leegstaande pand van de voormalige Friesland Bank aan de Noorderbuurt had ingegooid en naar binnen was geklommen. Ter plaatse bleek inderdaad dat de ruit was vernield. In het pand had de man zich opgesloten in een kamer. In eerste instantie wilde hij de deur niet openen. Toen werd getracht de deur open te wrikken, opende hij plotseling de deur. De man, een 21-jarige inwoner uit Drachten, werd aangehouden en ingesloten.
Zandhuizen: onder invloed
Zondag omstreeks 23.55 uur werd op de Zandhuizerweg een automobilist gecontroleerd. De man, een 31-jarige inwoner uit Zorgvlied, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau saboteerde de man de blaastest, zodat uiteindelijk geen meting kon worden verricht. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 20 uur.
Roodkerk: auto te water
Zondag omstreeks 23.35 uur kwam er een melding binnen dat er een auto in het water lag aan de Ottemaweg onder Roodkerk. De bestuurder, een man van 28 jaar uit Zwaagwesteinde, was door nog onverklaarbare oorzaak van de weg geraakt en in de sloot naast de weg terechtgekomen. De bestuurder bleek elders in een woning te zitten en had niet de moeite genomen om de hulpverleningsdiensten in kennis te stellen. Het bleek dat de bestuurder had gedronken. Aan het bureau blies de man 630 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272