Politiebericht Groningen: Diverse

Maandag 10 juli 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: twee inbrekers aangehouden
De politie heeft zondagnacht in de Rode Weeshuisstraat twee mannen uit Assen 42 en 32 jaar aangehouden voor een inbraak bij een schoenenzaak aan de Oude Ebbingestraat. Nadat de agenten gewaarschuwd waren door een getuige dat er werd ingebroken zagen zij uit een achterdeur in de Weeshuisgang de mannen wegrennen. De 42-jarige man droeg hierbij een breekijzer en liep een agent omver. Bij zijn aanhouding, waarbij de man geweld tegen de agenten gebruikte en hen bedreigde, werd de man met behulp van pepperspray overmeesterd. De 32-jarige man kon verderop in de straat worden klemgereden. Beide mannen zitten vast voor nader onderzoek.

Groningen: opgebracht voor dronkenschap
Omwonenden waarschuwden de politie dat een 57-jarige man uit Groningen dronken op zijn fiets zat op de Westerhaven. De man had zichzelf bevuild en is naar huis gebracht. Hij kreeg nog wel een overlastbon a f 50.- mee. Op het Herewegviaduct verkeerde een 47-jarige Stadjer in kennelijke staat van dronkenschap. Hij werd meegenomen naar het bureau. Voor insluiting heeft een GGD-arts de man bekeken. In de cel werd de gezondheid van de man slechter en werd hij door de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Groningen: Amsterdammer gestoken met scherp voorwerp Een 43-jarige man uit Amsterdam liep zondagnacht op het Gedempte Zuiderdiep toen een onbekende man hem op geld vroeg. De Amsterdammer weigerde en kreeg een oppervlakkige steek met een scherp voorwerp waarop hij alsnog zijn portemonnee afgaf. De man die alcohol had gebruikt is voor behandeling naar het ziekenhuis gegaan.

Noordbroek: auto in sloot
De politie werd zondagmiddag gezonden naar de Pastorieweg in Noordbroek waar een auto in de sloot lag. Voor de zekerheid werd de duikploeg van de brandweer meegezonden. Er werden geen personen bij de auto aangetroffen die vermoedelijk al langer in het water heeft gelegen. De auto bleek de voorgaande nacht gestolen te zijn bij een autobedrijf aan de Hoofdweg in Scheemda. De auto is total-loss afgevoerd De politie stelt een nader onderzoek in.
Grijpskerk: vandalisme bij school
Bij een school aan de Kievitsweg zijn afgelopen weekend vernielingen aangebracht. Er werd een signaalhoorn en houtwerk van een kozijn vernield. Voorts waren er racistische leuzen de deur geschreven. Nader onderzoek wordt ingesteld.

Marum: auto in sloot van A7
Op de A7 ter hoogte van Marum verloor zondagochtend bij een inhaalmanoeuvre een 19-jarige automobiliste uit Olterterp de macht over het stuur. Zij belandde met de auto in een naastgelegen sloot. Haar inzittende broer werd door ambulancepersoneel van een nekspalk voorzien en naar het ziekenhuis gezonden.

Delfzijl: jeugdhonk in de brand
Op de Borgshof in Delfzijl brandde zondagochtend de overkapping van jeugdhonk. Er was brandschade op de beneden- en bovenverdieping van het pand. De oorzaak van de brand is niet bekend. De technische recherche stelt een onderzoek in.

Leens: aanrijding op Dijkstilsterweg
Op de Dijkstilsterweg te Leens vond zondagmiddag een aanrijding plaats tussen een 35-jarige automobilist uit Groningen en een 22-jarige automobilist uit Alkmaar. De man uit Groningen stond stil om een tegemoet komende bus te laten passeren. De Alkmaarder zag dit te laat reed tegen de achterzijde van de auto aan. Twee inzittenden in beide autos klaagden over nekpijn en zijn voor controle naar het ziekenhuis gebracht. De beide autos konden op eigen kracht verder.
Hoogezand: zoon gooit met modderkluiten
Een 42-jarige man uit Hoogezand die onder invloed van alcohol verkeerde werd zondagavond aangehouden toen hij probeerde de ruiten van de woning van zijn moeder op het Rembrandtplein in te gooien. Gezien zijn kennelijke staat en het feit dat hij met modderkluiten gooide lukte dit niet. De man werd voor openbare dronkenschap aangehouden en ingesloten op het bureau. De man verklaarde ruzie gehad te hebben met zijn moeder en uitte zijn woede door te gaan gooien.
Loppersum: lastige treinreiziger
Op het station in Loppersum was zondagavond een lastige 49-jarige treinreiziger uit Delfzijl. De man was in de trein gecontroleerd en bleek niet in het bezit van een geldig plaatsbewijs. Hij begon de conductrices uit te schelden en weigerde zijn personalia op te geven. Ook tegen de gewaarschuwde politie wilde de man zijn adres niet geven. De man werd lastig en probeerde een agent te slaan. Hij werd naar de grond gewerkt een aangehouden voor het gepleegde verzet. De man, die een verwonding aan zijn oog kreeg en daarvoor is behandeld, is na verhoor op vrije voeten gesteld. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt.

Nieuweschans: auto uitgebrand
Op een parkeerplaats aan de H.Mettingstraat brandde zondagmiddag de auto van een 58-jarige man uit Westerbork uit. De man verklaarde dat er plotseling vlammen onder de motorkap vandaan kwamen. Hij kon ongedeerd zijn auto verlaten. De auto brandde geheel uit. Aanwezige brandweer kon niets meer uitrichten.

Scheemda: Politie auto total loss
Op de Stationsstraat in Scheemda werd zondagavond een politie auto totaal vernield. Agenten hadden hun voertuig langs de weg geparkeerd. Een 26-jarige vrouw uit Middelstum had te laat in de gaten dat het voertuig van de agenten stil stond. Zij botste in volle vaart achter op de surveillance auto. Hierdoor raakte het voertuig zwaar beschadigd Ook de auto van de vrouw werd ernstig beschadigd afgesleept.
Musselkanaal: doorrijden na ongeval met alcohol gebruik Een 26-jarige man uit Musselkanaal werd zondagavond aangehouden. De man bleek op de Schoolstraat een aanrijding met zijn auto te hebben veroorzaakt en na de aanrijding te zijn doorgereden. Op grond van getuigen verklaringen kon de politie de man in zijn woning aanhouden. Hij bleek teveel alcohol te hebben gebruikt. Een blaastest wees een promillage van ruim 3 promille uit. Het voertuig van de verdachte werd naar het bureau gebracht. De verdachte kreeg een proces verbaal voor het rijden onder invloed, het rijden zonder rijbewijs en het doorrijden na een ongeval.

Beerta: man rijdt fietsende meisjes aan
De politie heeft zondagavond een 431-jarige inwoner van Beerta aangehouden. De man veroorzaakte op de Julianastraat een aanrijding met drie fietsen meisjes van 11 en 12 jaar uit Beerta. Na het ongeval reed de verdachte langzaam verder. Hij kon door een getuigen tot stoppen worden gedwongen. Twee meisjes moesten met been en heupletsel naar een ziekenhuis in Winschoten worden gebracht. De verdachte kreeg een proces verbaal nadat van hem een bloedproef was afgenomen. Hij werd ter ontnuchtering ingesloten in een politiecel.
Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 050 - 5995010