Bedrijfsleven nog niet klaar voor veilige Internet-handel

Datum nieuwsfeit: 10-07-2000
KPMG

10-07-2000
Nederlands bedrijfsleven nog niet klaar voor veilige Internet-handel
Nederlandse bedrijven zijn nog niet zo ver dat zij de consument kunnen garanderen dat zij op een veilige manier zaken kunnen doen via Internet. Het schort vooral aan openheid van zaken, beveiliging en aan het nakomen van beloftes. Bedrijven die aan deze eisen van e-commerce voldoen, kunnen in aanmerking komen voor het Webtrust-zegel, een elektronische waarborgzegel voor bedrijven dat de consument het vertrouwen geeft dat hij op een betrouwbare wijze zaken kan doen met on-line aanbieders. KPMG biedt dit zegel sinds een jaar aan, maar ziet slechts weinig bedrijven voldoen aan de eisen voor het zegel. "Het Webtrust-zegel is kennelijk nog te hoog gegrepen voor de Nederlandse e-handel", constateert J.C. Boer van KPMG.

Hoewel KPMG met veel bedrijven spreekt die in aanmerking willen komen voor dit waarborgzegel, komt het in de meeste gevallen niet tot een audit. Boer: "Tijdens het eerste gesprek wordt al duidelijk dat het bedrijf niet voor de audit zou slagen. Zo schort er nog veel aan de beveiliging van websites en de aansluiting tussen het Internet en het achter liggende bedrijfsproces (de backoffice). Dit is echter inherent aan een jonge markt waarin nog volop geëxperimenteerd wordt. Bij een fractie van de Nederlandse online-bedrijven zijn de zaken voldoende geregeld. Amerikaanse bedrijven zijn hier verder in, maar ook daar schort nog veel aan openheid van zaken, beveiliging en het nakomen van beloftes. E-business organisaties zijn in het algemeen nog te weinig stabiel. De markt is nog teveel in ontwikkeling en de meeste websites en Internet-divisies moeten nog worden opgetuigd. Veel bedrijven zitten nog in een experimenteerfase. In deze fase ligt het accent op de functionaliteit en nog niet zo zeer op de beheersing. Beheersing wordt als een aspect gezien dat geregeld moet worden op het moment dat sprake is van een stabiele situatie".

E-bedrijven zien dit volgens Boer inmiddels zelf ook in. "Wij signaleren dat ze nu maatregelen nemen, zodat ze uiteindelijk aan de eisen kunnen voldoen. Regelmatig vragen ze ons om een gedeeltelijke audit uit te voeren, bijvoorbeeld op het gebied van beveiliging. Ook het management besteedt hier steeds meer aandacht aan, waardoor het uiteindelijk wel goed zal komen. Op dit moment is de markt er echter nog niet klaar voor".

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039