OPTA: meenemen van telefoonnummer verloopt steeds beter

Datum nieuwsfeit: 10-07-2000
OPTA

Meenemen van telefoonnummer verloopt steeds beter Alleen Debitel verbeurt dwangsom

Den Haag 10 juli 2000 - Bijna alle aanbieders van mobiele telefonie voldoen aan de eisen van nummerportabiliteit: het meenemen van het eigen telefoonnummer van de ene aanbieder naar de ander. Dat blijkt uit de rapportages die de aanbieders aan OPTA moesten leveren. Alleen Debitel heeft een dwangsom verbeurd voor een bedrag van 400.000 gulden.

OPTA komt tot dit besluit nu de bezwaren op de last onder dwangsom voor nummerportabiliteit zijn verworpen. Sinds 1 februari jl. gold die last voor negen aanbieders van mobiele telefonie. Die negen aanbieders waren: KPN, Libertel, Telfort, Dutchtone, Ben, ANWB, Talkline, IMC en Debitel. Consumenten moeten eenvoudig hun telefoonnummer kunnen meenemen als zij van aanbieder veranderen. Dat moet voor 95 procent van de aanvragen op de datum plaatsvinden die met de nieuwe aanbieder is afgesproken. De mobiele aanbieders hielden zich hier niet aan. Na het opleggen van de last hebben zij bezwaar aangetekend tegen het besluit. Die bezwaren zijn nu afgewezen.

Nummerportabiliteit is belangrijk om concurrentie mogelijk te maken tussen aanbieders van vooral mobiele telefonie. Immers: als het meenemen van het eigen telefoonnummer goed verloopt, zal het voor consumenten makkelijker zijn om over te stappen naar een concurrent. Zeker zodra de markt voor mobiele telefonie verzadigd raakt, zal nummerportabiliteit een belangrijke rol spelen omdat aanbieders zich dan niet langer op nieuwe klanten, maar op de klanten van de concurrent zullen richten.