Tentoonstelling in het SalzburgerLand over het alpinisme

De berg roept! Tentoonstelling in het SalzburgerLand over het alpinisme

De berg roept!
Tentoonstelling in het SalzburgerLand over het alpinisme
Van de eerste klimpartijen in de Alpen tot het bedwingen van de achtduizenders in de Himalaya een unieke tentoonstelling met fotos, films, originele uitrustingen, dagboeken en brieven, ontroerende verhalen en multimedia-animaties.

Deze grote tentoonstelling over de geschiedenis van het bergbeklimmen in de twintigste eeuw vindt plaats van 15 april 2000 t/m 4 november 2001 in Altenmarkt-Zauchensee in de Salzburger Sportwelt Amadé. De tentoonstelling gaat door in de vroegere fabriekshallen (3.000 m2) van de textielondernemer Steffner, in de onmiddellijke buurt van het verkeersknooppunt Ennstal.

.... de themas in vogelvlucht

Direttissima - grote flanken van de Alpen
Wie kent ze niet: de Matterhorn, de Eiger-Nordwand, de Mont Blanc, de Drei Zinnen, de Watzmann, de Dachstein en de Wiesbachhorn waar ooit met het beklimmen van ijs begonnen werd. Hier hebben generaties van jonge Europeanen getoond wat ze kunnen: opwindende eerste beklimmingen, het ontstaan van de direttissima-routes, de eerste stappen op een berg tijdens de winter en spectaculaire solo-acties.
Hoger dan 8000 meter giganten in de Himalaya
Al sinds de eeuwwisseling worden alpinisten uit de hele wereld aangetrokken door de hoogste bergen op aarde. Teams met de meest uiteenlopende motivaties en stijlen belegeren sindsdien de daken van de wereld. De weg naar de toppen van de veertien achtduizenders is bezaaid met avonturen, tragedies en pioniersdaden. Zowel grote expedities met honderden dragers als ontembare eenzaten gingen deze weg.

Sherpas
Net zo fascinerend als de toppen van de Himalaya zijn ook de mensen die in hun schaduw leven. De sherpas zijn beroemd voor hun moed, trouw en eerlijkheid. Leer de geschiedenis van een klein volk kennen en bekijk de portretten van legendarische climbing sherpas zoals Tensing Norgay en Ang Rita. Geniet ook van de traditionele sherpa-keuken, van momos en tsampa, van boterthee en het zelf gebrouwen gierstebier Chang.

Messner als kunstenaar
Reinhold Messner de eerste mens die alle achtduizenders bedwongen heeft initieerde een kunstproject: aan de ingang van de tentoonstelling staan een reusachtige "lingaam" uit steen en een beklimbare betonnen kopie van dit oeroude Zuid-Aziatische vruchtbaarheids-, en gelukssymbool.

10 plus klimmen als avontuur
Pushing the Limits de ontwikkeling van het bergbeklimmen vanaf de derde moeilijkheidsgraad begin deze eeuw tot de huidige rode-puntroutes. Op het moment dat de pioniers van het Elbsandsteingebergte bijna vergeten waren, kwamen een paar jonge Amerikanen met hun ideeën van de Californische El Capitan naar Europa. Een nieuwe generatie ontdekt plezier, meditatie en vindt zichzelf in de bergen.

Vrouwen emancipatie op de berg
In een door mannen gedomineerde wereld moesten enthousiaste alpinistes hun avonturen vroeger zo geheim mogelijk houden: gehuld in mannenkleren beklommen ze de zuidelijke flank van de Dachstein (Barbara Passrugger) of doorkruisten ze het uitgestrekte landschap van Tibet (Alexandra David-Néel).
Pas met het huidige sportklimmen werden voor vrouwen bijna dezelfde voorwaarden als voor mannen geschapen en kregen vrouwen dezelfde kansen op succes. Het is vandaag vanzelfsprekend dat een vrouw in haar eentje de noordelijke flank van de Eiger bedwingt (Catherine Destivelle).

Schat in de berg - sprookjes, mythen & wonderen Wie heeft er nog nooit van gedroomd om een kijkje te gaan nemen in het binnenste van een berg, de daarin vermoede schatten te zoeken of zich door de daar levende geesten te laten beschermen? Venedigermandl en Kobold, Weiße Gams en Wildfrauen, Sasquatch en Yeti - verhalen en sagen over raadselachtige bergbewoners en fabelwezens vind je niet alleen in de Alpen, maar ook in de Himalaya, de Rocky Mountains en de bergen van Afrika

... technische hoogstandjes

Magic Mountain World
Acht personen vliegen in een ruimteschip een keer rond de wereld naar de bekendste bergen met hyperspeed vanuit een reusachtige ijsgrot via de Himalaya, de Kilimanjaro en de Andesvulkanen naar de Alpen.
Wereldbergen.Afbeeldingen van bergtoppen, sporen van mensen, lotgevallen.
Een enorme schat aan informatie met nog niet gepubliceerde fotos, geluids- en filmdocumenten over de belangrijkste en meest interessante bergen van de wereld wordt hier met de modernste multimediatechniek tot leven gewekt.

Multifunctionele bioscoop
Hier worden de meest pakkende documentaires, de mooiste bergpanoramas, historische rariteiten en vergeten amateurfilms in digitale topkwaliteit (DVD) getoond. Georganiseerde bezoekersgroepen kunnen hier hun individueel bioscoopprogramma samenstellen.
Reis naar de Kumbuvallei
Een dia-show brengt ons naar de Kumbuvallei aan de voet van de Everest, naar mensen ver weg en hun levensgewoonten en gebruiken in een uniek landschap.

... randactiviteiten

De tentoonstelling biedt tevens een internationaal forum voor allerlei manifestaties en actuele events. Het aanbod gaat van klimwedstrijden tot ontmoetingen met en voordrachten door tijdgenoten en bekende bergbeklimmers.

Buitengewone financiering
De tentoonstelling wordt op een totaal onconventionele manier gefinancierd. Het particuliere bedrijfsleven kreeg daarbij een belangrijke rol toebedeeld. Prominente bedrijven zoals Siemens AG Österreich, Salzburger Sportwelt Amadé, Stieglbrauerei zu Salzburg Ges.m.b.H., Salzburger Sparkasse Bank AG en FJÄLLRÄVEN hebben elk twee miljoen Oostenrijkse Schilling op tafel gelegd. Als tegenprestatie profiteren ze mee van het economische succes van de tentoonstelling. De gemeente Altenmarkt-Zauchensee stelt hallen en parkeerplaatsen ter beschikking. De deelstaat Salzburg subsidieert het project met acht miljoen Schilling.

Doelgroep
Meer dan 2,2 miljoen Europeanen zijn lid van een alpinistenvereniging. Wandelen is ook in Oostenrijk een van de meest geliefde vrijetijdsbestedingen. Volgens enquêtes is meer dan 70% van de Oostenrijkse binnenlandse toeristen en meer dan 80% van de toeristen uit Duitsland in het thema berg geïnteresseerd. In de Pongau, waar de tentoonstelling plaatsvindt, zijn er bijzonder veel jeugdherbergen en internaten. Jongeren zijn daarom eveneens een belangrijke doelgroep.
Openingsuren
zomer: maandag t/m zondag, 10.00 tot 18.00 uur
winter: woensdag t/m zondag, 14.00 tot 21.00 uur
Toegangsprijzen
Volwassenen: ATS 160.-/Euro 11,63
Kinderen en jongeren (8 tot 18 jaar): ATS 80.-/5,81 Gezinskaart (2 volwassenen en alle kinderen): ATS 390.-/28,34 Groepen vanaf 15 personen: volwassenen: ATS 130.-/Euro 9,45 kinderen: ATS 50.-/Euro 3,63
Korting voor leden van alpinistenverenigingen
Gratis toegang met de Salzburger SommerJoker.

Meer informatie bij
Der Berg ruft! Ausstellungsbüro