Alcatel creëert softwarehuis Nextenso voor Internet Portals

Datum nieuwsfeit: 10-07-2000
Alcatel

Alcatel creëert softwarehuis Nextenso voor Internet Portals

Rijswijk, 10 juli 2000 - Nextenso is een nieuwe software suite voor het onwtikkelen van multi-terminal en multi-netwerk portals. Het geeft telecom operators, internet service providers (ISP's), ondernemingen en content providers de instrumenten en kaders voor het creëren en onderhouden van de zogenaamde 'next generation' Inter-net-portals. Nextenso voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen en is bij uitstek geschikt om te worden toe-gepast bij zowel bestaande als nieuwe internetapparatuur, waaronder internet screenphones, televisie set-top boxes, handheld organisers, WAP geschikte mobiele telefoons, PC's', etc. Dankzij de portal engi-ne, de drivers, adaptors, de hulpmiddelen, en de business en mediation servers, biedt de uitgebreide Nextenso software suite de mogelijkheid van een snelle uitrol van services. Mede door de mediation ser-vers - die uit profielen, plaatsbepaling en notificatie features bestaan - is een efficiënter management mogelijk en kan er snel toegevoegde waarde voor content providers en eindgebruikers worden geleverd. Daarbij blijven bovendien de ontwikkelingskosten beperkt.

Zoals al in januari werd aangekondigd, ronde Alcatel de spin-off van haar internet portal software-activiteiten onlangs met groot succes af. De HomeTop Solutions business unit werd omgevormd tot de zelfstandige onder-neming Nextenso, waarvan alle aandelen in het bezit van Alcatel zijn. Het product dat tot voor kort HomeTop Solutions werd genoemd draagt eveneens de naam Nextenso.

De medewerkers die voor het HomeTop project werkten zijn in de nieuwe onderneming ondergebracht. Plan-nen bestaan voor een verdere uitbreiding van het aantal medewerkers. In Nederland is Dalton Noland als hoofd van e-Business Solutions verantwoordelijk voor de introductie van Nextenso. Veel bedrijven, zowel gevestigde spelers als startups, toonden reeds ruime belangstelling voor op Nextenso gebaseerde oplossingen. Alcatel Nederland presenteert die samen met haar Nederlandse partners.

Momenteel is Nextenso geïnstalleerd in meer dan vijftien landen. Gebruikers zijn onder andere belangrijke telecom operators als SFR in Frankrijk, Vodacom in Zuid Afrika en Telenor in Noorwegen. Verscheidene andere operators staan op het punt Nextenso eveneens toe te passen. Later dit jaar zal Nextenso ook door een aantal grote bedrijven buiten de telecomindustrie worden toegepast en dan naar verwachting meer dan 1 miljoen eindgebruikers van met Nextenso gebouwde portals tellen.

"Nextenso is een innovatief product en specifiek bedoeld om een breder en meer op de massa gericht internet te ontwikkelen", zegt Ori Sasson, president directeur van Nextenso en afkomstig van Genesys. "We stappen een nieuwe tijd binnen. Een tijd waarin het internet toegankelijk is voor heel veel mensen die daarvoor veel verschillende soorten terminals gebruiken. Dit nieuwe Internet zal nog eenvoudiger te gebruiken zijn dankzij de multi-device portals die worden aangedreven door Nextenso".

"Dankzij onze unieke carrier-grade software, zijn Nextenso portals de oplossing voor alle soorten van commu-nicatie," vult Denis Attal, CEO van Nextenso aan. "Of het nu om Business-to-Business, Business-to-Consumer of Business-to-Employee communicatie gaat, Nextenso maakt het opbouwen van een sterke relatie met de eind-gebruikers mogelijk.

Over Alcatel
Alcatel bouwt de nieuwe generatie netwerken en biedt daarmee geïntegreerde 'end-to-end' voice- en data- oplossingen aan bestaande en nieuwe operators en aan bedrijven en consumenten. Met een omzet van Euro 23 miljard (50 miljard gulden) in 1999 en 118.000 werknemers is Alcatel actief in meer dan 130 landen. De Ne-derlandse vestiging in Rijswijk biedt werk aan ongeveer 950 mensen.

Over Nextenso
Nextenso is een vernieuwende verzameling van applicaties die telcos, ISP's en bedrijven mogelijk maakt hun klanten toegang tot het Internet te bieden vanaf elke vaste of mobiele terminal. Voor meer informatie: www.nextenso.com. Nextenso is een zelfstandig onderdeel van Alcatel.
Simon de Boer
E-mail: (simon.boer@alcatel.nl)