Hoger beroep burgerinspecteurs van kernwapenbasis Volkel

Datum nieuwsfeit: 11-07-2000
PERSBERICHT

HOGER BEROEP 5 BURGERINSPECTEURS VAN KERNWAPENBASIS VOLKEL Tevens herdenking uitspraak Internationaal Gerechtshof inzake kernwapens

DATUM : 11 JULI 2000, vanaf 12.30 uur Aktie
vanaf 13.45 uur Hoger Beroep
PLAATS : DEN Bosch Gerechtsgebouw Leeghwaterlaan 8
Op dinsdag 11 juli vindt het Hoger beroep plaats tegen het vonnis van de

politierechter van Den Bosch.

Vijf vredesactivisten zijn gedagvaard voor de zitting van het Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch.
Het betreft het Hoger Beroep tegen het vonnis van de Politierechter Den Bosch over de op 2 april 1999 tijdens het Paasvredesaktiekamp uitgevoerde inspectie naar de kernwapens (massavernietigingswapens) op vliegbasis Volkel.
De vijf vredesaktivisten werden veroordeeld tot geldboetes terzake het zich bevinden op verboden grond en vernieling (zich naar binnen knippen). Aangezien het opslaan van atoomwapens op vliegbasis Volkel illegaal en immoreel is, namen de inspecteurs geen genoegen met de veroordeling en gingen in Hoger Beroep.
Zij zullen tijdens het proces hun motieven naar voren brengen en duidelijk maken dat de Nederlandse overheid in strijd handelt met het Internationaal Recht; Het Internationaal Gerechtshof sprak op 8 juli
1996 uit: “het dreigen met of het gebruik van kernwapens is in het algemeen in strijd is met het internationaal humanitair recht.” Tevens werd uitgesproken dat kernwapens de ultieme bedreiging vormen voor de mensheid.

Ook op basis van de Neurenbergprincipes, die elke burger het recht en de

plicht geeft alles te doen wat in zijn vermogen ligt om misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden te voorkomen zullen de burgerinspecteurs zich tegen de veroordeling verzetten.

Tijdens het Hoger Beroep zal Mr. N Steijnen als getuige deskundige optreden. Mr. N. Steijnen is advocaat namens de Juristen voor de Vrede en het Tribunaal voor de Vrede in het proces tegen de staat der Nederlanden

Vanaf 12.30 uur zal er aktie gehouden worden om

* de belangrijke uitspraak van het Internationaal Gerechtshof inzake kernwapens van 8 juli 1996 te herdenken

* de gevolgen van kernwapens te tonen middels expositite en theater
* burgerinspecteurs voor de grote Burgerinspectie van 1 oktober a.s. de kans te geven zich in te schrijven

1 oktober 2000 is door Abolition 2000 uitgeroepen tot wereldwijde aktiedag tegen kernwapens.
De bedoeling is dat in zoveel mogelijk landen aktie wordt gevoerd om kernwapens voor eens en voor altijd uit te bannen. De akties vinden bij voorkeur plaats op de plekken waar kernwapens worden vervaardigd en/of liggen opgeslagen. In Nederland en Belgie zullen op 1 oktober burgerinspekties plaatsvinden van de militaire bases in respektievelijk Volkel en Kleine Brogel.

Kernwapens zijn illegaal en immoreel!

Noten voor de pers:
Verslagen van eerdere akties
De kernwapenbases in Volkel (N), Kleine Brogel (B) en Colpourt/Faslane (GB) zijn regelmatig doelwit van geweldloze aktivisten, die op zoek naar
naar openheid omtrent kernwapens, en om de onrechtmatigheid van kernwapens aan de kaak te stellen.
Uitvoerige informatie over deze akties is beschikbaar op de websites: www.ddh.nl/vrede/kernwapens (Nederland)
www.motherearth.org/ (Belgie)
www.gn.apc.org/tp2000/html/index2.htm (Groot-Brittannie)
Meer informatie over het Hoger Beroep de voorafgaande akties en de Burgerinspectie van 1 oktober:

* Rob Boogert 070 - 3890235
06 - 51152499 (op 11 juli ter plekke)

* Karel Koster 030-2714376 of 030-2722594
(Werkgroep Eurobom/PENN-NL; informatie over kernwapens)