Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 11-07-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 11-07-2000 Politieberichten 10/7 (13.00 uur) t/m 11/7 (07.00 uur)

Gorredijk: diefstal uit auto
Maandag tussen 00.10 en 06.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Compagnonsstrjitte. De portiersloten van de auto werden geforceerd en uit de auto werd een radio/cd-speler, een cd-wisselaar en 12 cd's weggenomen. Een 29-jarige inwoonster uit Gorredijk heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: inbraak dienstencentrum
Afgelopen weekend werd ingebroken in het dienstencentrum aan de W. Sprengerlaan. Het kozijn naast de hoofdingang werd opengebroken. Uit het gebouw werden twee computers weggenomen. Namens het dienstencentrum werd aangifte gedaan door een 43-jarige inwoner uit Leeuwarden.

Heerenveen: diefstal portemonnee
Maandag omstreeks 14.50 uur was een 67-jarige inwoonster uit Heerenveen aan het winkelen bij supermarkt 'De Boer' aan het Burgemeester Kuperusplein. Toen de vrouw richting uitgang liep, voelde zij plotseling dat er aan haar tas werd getrokken. Ze draaide zich om en zag een donkere man vlak achter haar stond. Zij zei tegen die man dat zij haar portemonnee terug wilde hebben en pakte die man beet. Bij deze man was nog een buitenlandse jongen, die direct de winkel uitliep. De vrouw werd hierop kwaad en heeft de man die zij vasthield met haar hand een klap in het gezicht gegeven. De man rukte zich daarop los en vluchtte de winkel uit. Uit haar tas miste de vrouw haar portemonnee met daarin een paar honderd gulden en een bankpas. Het signalement van de man die aan de tas trok en een klap van de vrouw heeft gekregen: zwart krullend haar, donkere ogen, slank postuur, lengte 1.76 meter, vermoedelijk van buitenlandse afkomst, leeftijd niet bekend. Van de andere persoon is alleen bekend dat hij kleiner was.

Dokkum: winkeldiefstal
Maandag omstreeks 16.40 uur werd bij de Hema aan de Hoogstraat een winkeldiefstal gepleegd. Twee personen verlieten op een gegeven moment de winkel, waarna het alarm afging. De personen, een man van 27 jaar en een vrouw van 25 jaar, beiden uit Kollum, mochten de ontvreemde goederen alsnog afrekenen en mochten toen weer gaan. Toen zij de winkel opnieuw verlieten, ging het alarm weer af en bleek dat zij weer goederen (kleding) hadden weggenomen. De man en vrouw zijn toen aangehouden en overgebracht naar het bureau, alwaar proces-verbaal tegen hen is opgemaakt. Na verhoor zijn beide personen heengezonden
Drachten: aanrijding
Maandag omstreeks 16.15 uur zien twee collega's van de douane een personenauto rijden over de Frisia. De auto was voor zien van Duitse kentekenplaten, die met elastiek op de auto waren bevestigd. Als de douane deze auto wil controleren, geeft de bestuurder vol gas en rijdt met hoge snelheid weg. Via de Frisia, Kletsterlaan en het Noord rijdt de auto weg. De mensen van de douane vinden een achtervolging te gevaarlijk en haken af. Als zij doorrijden, zien ze op de rotonde Stationsweg Ringweg De Meer de auto weer staan. De bestuurder van de auto blijkt een aanrijding te hebben veroorzaakt met drie andere auto's en een lantaarnpaal. De auto is zwaar beschadigd. Omstanders wijzen de mensen van de douane erop dat de bestuurder is weggerend in de richting De Meer. Als de collega's van de douane die kant ook opgaan, zien ze de bestuurder lopen en hierop wordt de man, een 38-jarige inwoner uit Haulerwijk aangehouden. Bij zijn aanhouding klaagde de verdachte over een pijnlijke ribbenkast, waarna hij door een ambulance werd overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten voor onderzoek. Na behandeling in het ziekenhuis werd de verdachte naar het bureau gebracht. De man is gehoord voor het voeren van een valse kentekenplaat op zijn auto en het verlaten van de plaats van de aanrijding. De verdachte werd na verhoor weer heengezonden. Bij de aanrijding waren naast de verdachte nog drie auto's betrokken, die licht tot zwaar beschadigd werden. De bestuurders van deze auto's, een man van 51 en 46 jaar en een vrouw van 25 jaar allen uit Drachten, raakten niet gewond.

Leeuwarden: inbraak auto
Maandag tussen 13.30 en 22.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de J.H. Knoopstraat. Het linker voorportier van de auto werd vernield en uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. Door een 44-jarige inwoner uit Leeuwarden werd aangifte gedaan.

De Blesse: inbreker aangehouden
Maandag omstreeks 22.30 uur kwam er een melding binnen dat er werd ingebroken bij het autobedrijf De Blesse aan de Markeweg. Toen de patrouille ter plaatse kwam, zag men dat aan de achterzijde van het pand een raampje was opengebroken. In het bedrijf zagen de agenten dat een man zich liggend op de grond schuil probeerde te houden. De man werd gesommeerd om naar buiten te komen. Als hij daaraan geen gevolg zou geven, zou de diensthond worden ingezet. De man, een 33-jarige inwoner uit Wolvega, koos hierop eieren voor zijn geld en kwam te voorschijn. Hij werd aangehouden en overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Leeuwarden: man onder auto
Maandag omstreeks 22.45 uur kwam er een melding binnen dat op de Ouddeelstraat in een loods een man onder een auto zou liggen. Ter plaatse bleek dat de man, een 19-jarige inwoner uit Leeuwarden, aan het sleutelen was aan zijn auto. Door nog onbekende oorzaak schoot de auto van de krik en kwam toen gedeeltelijk op de jongeman terecht. Hij was ondertussen onder de auto vandaan. Het letsel bleek mee te vallen volgens het ambulancepersoneel, maar toch werd hij even voor controle meegenomen naar het ziekenhuis.

Leeuwarden: inbraak kerk
Afgelopen nacht werd ingebroken in het kerkelijk centrum 'Oase' aan de Weideflora. Een dubbele ruit aan de zijkant van de kerk werd ingegooid. Na te zijn binnengeklommen, ging het alarm af en heeft men de kerk weer verlaten, zonder iets mee te nemen. Namens het kerkelijk centrum werd door een 56-jarige inwoner uit Leeuwarden aangifte gedaan.

Drachten: inbraak auto
Zaterdag tussen 14.00 en 16.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op het Buitenstvallaat. De ruit van het rechter voorportier was vernield en uit de auto werd een radiocassetterecorder weggenomen. De eigenaar, een 38-jarige inwoner uit Zuidbroek, heeft aangifte gedaan.

Buitenpost: inbraak woning
Afgelopen weekend werd ingebroken in een woning aan de Lutkepost. Aan de achterzijde van de woning heeft men een raam geforceerd. In de woonkamer werd een geldkistje aangetroffen en het daarin aanwezige kleingeld werd meegenomen. Door de bewoner, een 68-jarige man, werd aangifte gedaan.

Wijnjewoude: onder invloed
Dinsdag omstreeks 02.30 uur werd op de Opper Haudmare onder Wijnjewoude een automobilist gecontroleerd. De man, een 32-jarige inwoner uit Uithuizermeeden, kwam van een bruiloft en bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 450 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Leeuwarden: inbraak voetbalkantine
Vannacht werd ingebroken in de voetbalkantine van F.V.C. aan de Avondsterweg. Met een trottoirtegel werd een ruit van de kantine ingegooid. In de kantine werd de kassa op de grond gegooid. Er werd niets weggenomen. Een 54-jarige inwoner uit Leeuwarden, deed namens de voetbalclub aangifte.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272