Politiebericht Utrecht: district Eemland Zuid

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 11-07-2000

Politiebericht Utrecht: district Eemland zuid, 10.00 uur
Vuurwapens ondeugdelijk opgeborgen

AMERSFOORT Vorige week werd door de afdeling Bijzondere Wetten een controle uitgevoerd betreffende de opberging van legale vuurwapens bij vergunningshouders. Een 65-jarige bewoner van de Puntenburgerlaan in Amersfoort had zijn vuurwapen opgeborgen op een niet deugdelijke wijze.

Drie vuurwapens stonden in de slaapkamer naast een kledingkast. In de slaapkamer van zijn kleinzoon lag een vuurwapen in een niet afgesloten kast. Omdat de man in strijd met de voorschriften voor het houden van vuurwapens handelde, werden de wapens in beslag genomen en werd tegen de man proces-verbaal opgemaakt.

De afdeling Bijzondere Wetten van de politie controleert bij vergunningshouders meerdere malen per jaar of de bepalingen die zijn gesteld in de Wet Wapens en Munitie worden nageleefd.

Man aangehouden na zware mishandeling en achtervolging

AMERSFOORT Maandagavond werd er een 27-jarige vrouw uit Amersfoort zwaar mishandeld en achtergelaten.

Omstreeks kwart over acht kreeg de politie de melding dat er een bestuurder met zeer hoge snelheid de Lambert Heijnricstraat in was gereden en daar een vrouw met veel geweld uit de auto had geduwd. De bestuurder stopte en stapte uit waarna hij op de vrouw begon in te slaan en schoppen. Ook sloeg de man meerdere malen met een stok op de vrouw. Getuigen riepen naar de man dat hij moest ophouden. De man was kennelijk geschrokken van de mensen die hem aanriepen zodat hij stopte en met hoge snelheid wegreed.

Door getuigen werd gezien dat de man richting de A12 reed. Inmiddels was bij de politie de identiteit van de dader ook bekend. Het zou gaan om een 46-jarige man uit Kerkrade. Op verschillende in en uitvalswegen werden surveillanceauto's geposteerd. Uiteindelijk zag een surveillance team uit het district Rijn & IJssel het voertuig rijden en zette de achtervolging in.

Door de politie werd meerdere malen een stopteken aan de bestuurder gegeven maar hij voldeed hier niet aan. Ter hoogte van de afslag Woerden veroorzaakte hij bijna een aanrijding doordat hij op het laatste moment de afslag nam. De achtervolging ging vervolgens verder door Woerden. Uiteindelijk reed de man de Oudelandseweg op en bij de Kuipin reed hij rechts de groenstrook in. Hier verliet de man zijn auto en rende weg om vervolgens in de Oude Rijn te springen. De politie zat de man op de hielen en sprong achter de man aan het water in.

Eenmaal op het droge werd de man aangehouden voor poging doodslag, mishandeling zwaar lichamelijk letsel.

Het slachtoffer is overgebracht naar het Lichtenberg ziekenhuis. Haar toestand is stabiel.

Verkeersongeluk letsel

AMERSFOORT Maandagnacht reed een 41-jarige inwoner uit Amersfoort met zijn auto over de Leusbroekerweg. In de bocht zag de bestuurder geen kans meer de controle over zijn voertuig te behouden en raakte van de weg af. Doordat de auto ging schuiven belandde het voertuig op zijn zij in de sloot. De gearriveerde hulpdiensten hebben de man uit zijn auto gehaald. Met nek en rug letsel is hij overgebracht naar het Lichtenberg ziekenhuis.

Vernieler aangehouden (vervolg persbericht 5 juli)

LEUSDEN OP de Grifthorst werd dinsdagavond 4 juli omstreeks kwart over zes een 20-jarige man uit Leusden aangehouden omdat hij een auto vernield had, die geparkeerd stond op de Ansfriduslaan.

Buurtbewoners zagen de man de auto vernielen en waarschuwde de politie die ter plaatse kwam. Na een korte zoektocht, van zowel de politie als van de buurtbewoners, kon een 32-jarige buurtbewoner de verdachte aanhouden overdragen aan de politie. Tijdens de aanhouding verzette de verdachte zich hevig en bedreigde hij zowel de 32-jarige man als de agenten. De man werd ingesloten voor verhoor.

Uit onderzoek bleek dat de man tevens schennis had gepleegd in Leusden. Zo pleegde hij op 8 juni schennis op de Cohensteeg. Hier toonde de man zijn geslachtsdeel aan een voorbijganger. OP 12 juni pleegde de man wederom schennis op de Anfriduslaan. Toen was de man voor een woning gaan staan en toonde zijn geslachtdeel aan de bewoners.