Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

FNV: FIFA negeert afspraken over werknemers sportindustrie

Datum nieuwsfeit: 11-07-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
FNV

FIFA negeert afspraken over werknemers sportindustrie FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

De internationale voetbalwereld houdt zich nog steeds niet aan afspraken over fatsoenlijke behandeling van makers van sportartikelen. De FNV heeft dat op 11 juli naar voren gebracht bij de afsluiting van haar actie tijdens het EK Voetbal.

De internationale voetbalbond FIFA houdt zich niet aan de afspraken over de makers van sportartikelen. Die worden nog steeds grof onderbetaald. Ook kinderarbeid komt nog steeds voor.

Dat schrijft de internationale vakbondskoepel IVVV aan de FIFA. Op 11 juli heeft FNV-voorzitter Lodewijk de Waal een kopie van de brief overhandigd aan een vertegenwoordiger van de Nederlandse voetbalbond KNVB.

Dat gebeurde bij de afsluiting van de actie 'Laat de leeuw niet in z'n hempie staan' die is gevoerd tijdens het EK Voetbal.

In 1996 hebben de FIFA en het IVVV afspraken gemaakt over een fatsoenlijke behandeling van werknemers in de sportindustrie. Het persbericht van de FIFA staat overigens ook op
www.fifa2.com/scripts/runisa.dll?m2.65984:gp:221876:67173+mrel/Displa y+00183+E(internet).

Volgens die afspraken is kinderarbeid uit den boze. Werknemers moeten een inkomen krijgen waarvan te leven valt. De arbeidsomstandigheden moeten veilig en hygiënisch zijn.

De afspraken gelden voor alle producten met het logo van een van de voetbalbonden en van toernooien (zoals Euro 2000).

4 jaar later blijkt van de afspraken niet veel terecht te komen, aldus het IVVV. Zo wordt een deel van de FIFA voetballen via uitbesteding nog steeds door Pakistaanse kinderen gemaakt.

Volwassen werknemers in de Pakistaanse voetbalindustrie verdienen nog steeds zo weinig, dat ze afhankelijk zijn van de extra inkomsten die de kinderen binnen brengen.

Het IVVV verwijst in haar brief verder naar een
www.antenna.nl/liw/iv.html(rapport) van de Nederlandse Landelijke India Werkgroep. De vakbondskoepel wil zo snel mogelijk weer met de FIFA om tafel.

De KNVB kreeg een afschrift van de brief van het IVVV tijdens de afsluiting van de campagne 'Laat de leeuw niet in z'n hempie' staan van onder meer FNV, Novib, Landelijke India Werkgroep en Schone Kleren Kampagne.

Daarbij werden 2.000 rode kaarten uitgedeeld aan de KNVB, Nike, Adidas en Euro 2000, de organisator van het EK Voetbal.

Met de Euro 2000 Campagne vroegen onder andere FNV, Novib, Landelijke India Werkgroep en Schone Kleren Kampagne tijdens het EK Voetbal aandacht voor de beroerde arbeidsomstandigheden van de makers van sportkleding en voetbalschoenen.

Er zijn posters verspreid met het motto 'Laat de leeuw niet in z'n hempie staan'. Het publiek kon meedoen met de zogenaamde 'fun-cards' en zo een rode kaart uitdelen.

In totaal hebben meer dan 10.000 mensen aan de actie meegedaan en een kaart laten maken of een fax gestuurd. De reacties werden door Greetje Lubbi (Novib) en Lodewijk de Waal overhandigd aan de KNVB, Euro 2000, Nike en Adidas.

Ook is geld opgehaald. Dit bedrag - ruim 10.000 gulden - wordt echter pas aan Nike en Adidas overhandigd als de bedrijven kunnen garanderen dat het geld ook gebruikt wordt om de werknemers hun verdiende loon te geven.

Daarvoor moeten de bedrijven een gedragscode opstellen. Daarin moet onder meer staan het recht op leefbaar loon en een onafhankelijke controle.

De actie 'Laat de leeuw niet in z'n hempie staan' werd ondersteund door FNV, Amnesty International, COS, ASN Bank, Hivos, Fair Trade, X minY, Unicef, Wereldwinkel, Novib, Pax Christi, Landelijke India Werkgroep, VVCS, Schone Kleren Kampagne en de Alternatieve Konsumenten Bond.

Meer informatie over de actie op de
www.cleanclothes.org/campagne/euro2000.htm(website) van de Schone Kleren Kampagne en bij www.fnv.nl/mondiaal(FNV Mondiaal) op deze site.

Videoclip
Bij de Schone Kleren Kampagne is ook een korte clip te bekijken. Men kan kiezen tussen
www.cleanclothes.org/img/sko-brandmerk.rm(langzame verbinding) of www.cleanclothes.org/img/sko-brandmerk200.rm(snelle verbinding). Hiervoor is wel de plugin www.realplayer.com/(realplayer) vereist.
11 juli 2000

www.fnv.nl/berichtenservice.
Het laatste nieuws van de FNV vindt u elke dag op www.fnv.nl/nieuws.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie