Rechter: gedogen onmisbare bestrijdingsmiddelen is illegaal

Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 10 juli 2000

Rechter: gedogen onmisbare bestrijdingsmiddelen is illegaal

Negen verboden milieugevaarlijke landbouwvergiften mogen niet tijdelijk als onmisbaar worden gedoogd. Dat heeft de President van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven vandaag bepaald in een voorlopige voorziening. Stichting Natuur en Milieu en de Zuid-Hol­ landse Milieufederatie zijn zeer verheugd over deze rechterlijke uitspraak. Zij maakten in mei bezwaar tegen het gedoogbesluit van minister Pronk (milieu) en vroegen meteen de rechter om in een voorlopige voorziening de gedoogregeling te schorsen. Nu de rechter dit verzoek heeft gehonoreerd, zijn vanaf vandaag, maandag 10 juli 14.00 uur, de negen omstreden stoffen (carbaryl, simazin, fenbutatinoxide, penconazool, chloorpyrifos, pirimifos-methyl, carbofuran, propachloor en chloridazion) opnieuw verboden.

In zijn uitspraak noemt de President de gedoogregeling van minister Pronk onmiskenbaar onverbindend. Dat betekent dat de regeling juridisch volstrekt onhoudbaar is en in strijd met de Bestrijdingsmiddelenwet, die eist dat ieder bestrijdingsmiddel voldoet aan de milieucriteria. Als het middel daar niet aan voldoet, kan het niet worden toegelaten.

De milieuorganisaties stellen dat deze heldere uitspraak ook de weg afsnijdt voor een geplande wijziging van de Bestrijdingsmiddelenwet om verboden en vervolgens onmisbaar verklaarde middelen toch wettelijk toe te laten. Dat zou ook in strijd zijn met Europese regelgeving.

Verder oordeelt de President dat de minister niet bevoegd is om middelen toe te laten. Alleen het onafhankelijke College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen heeft deze bevoegdheid.

Gezien het vernietigende oordeel van de president mag worden aangenomen dat de minister de gedoogregeling zal intrekken. Ook het geplande gedogen van de verboden middelen dichloorvos en parathion-ethyl kan worden gestaakt.

De milieuorganisaties willen dat de inspecteurs van de AID nu direct in actie komen om de mogelijk nog aanwezige illegale voorraden bestrijdingsmiddelen op te sporen.

Nadere inlichtingen

Stichting Natuur en Milieu: Hans Muilerman, tel. 030-2331328 Marijke Brunt, tel. 0302331328

Zuid-Hollandse Milieufederatie: Joost Rutteman, tel. 010-4765355 terug naar boven