FNV Bondgenoten: Dubbele houding werkgevers architecten

FNV

Architecten dubbele houding
(publieksinfo@fnv.nl) - (paulien.osse@fnv.nl)

werkgevers architecten hebben een dubbele houding, vindt FNV Bondgenoten. Vanmiddag tekent de Bond voor Nederlandse Architecten (BNA) een intentieverklaring om zaken als werkdruk en RSI aan te pakken in de bedrijfstak. “Ondertussen zitten we nog middenin een cao-conflict waarbij de BNA absoluut onder de maat presteert. Het voelt toch wel alsof ze hier mooie sier maken met het ene onderwerp maar het andere laten liggen”, zegt Monique Eygenberger van FNV Bondgenoten.

Op 31 maart dit jaar liep de huidige cao af. De onderhandelingen voor een nieuw contract zitten muurvast. Belangrijke struikelblokken zijn het loonbod van 2,5 procent voor een jaar, de afschaffing van 5 mei als vrije dag en de magere compensatie van reistijden voor gedetacheerde architecten. Monique Eygenberger: “Een loonbod van 2,5 procent is echt te weinig, zeker als je kijkt naar andere sectoren in Nederland. De gemiddelde stijging ligt in dit cao-seizoen rond de 3,25 procent. In die 2,5 procent zit dan ook een compensatie voor het afschaffen van een vrije dag”.

Namens FNV Bondgenoten zal hoofbestuurder Antje Koster de intentieverklaring ondertekenen. Zij zal de BNA ook vragen om iets te doen aan de impasse rondom de cao. “Ik ga er vanuit de BNA niet aankoerst op een cao-loos tijdperk maar dat er opnieuw onderhandeld wordt, met een marktconform loonbod”. Kijk ook op: www.fnv.nl/bondgenoten

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/nieuws of www.fnv.nl/bondgenoten.